لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۳۳

فنلند دو میلیون یورو با وزارت معارف کمک کرد


مقامات وزارت معارف افغانستان می‌گویند که در چوکات مرحله سوم برنامه ارتقای سطح سواد در افغانستان شش صد هزار افغان که بیشتر از پانزده سال عمر دارند از سواد بهره مند خواهند شد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان روز سه شنبه این مطلب را حین امضای توافقنامه به ارزش دو میلیون یورو با بخش علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و سفیر فنلند در کابل ابراز کرد.

آقای بلخی می‌گوید که فنلند در هشت ولایت، جاپان در پانزده ولایت و سویدن در شش ولایت با این برنامه همکاری می‌کنند.

وی گفت:

"مبلغ دو میلیون یورو است، به هزینه حکومت و مردم فنلند آماده شده که به برنامه سواد آموزی وزارت معارف اجرا می‌شود، البته به همکاری بخش یونسکو سازمان ملل متحد."

بر اساس ارقام بخش علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، هنوز هم حدود یازده میلیون افغان از بیسوادی در این کشور رنج می‌برند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

پتریشیا مکفیپس نماینده این بخش سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که در یک و نیم دهه گذشته به این برنامه کمتر توجه صورت گرفته و تاکنون تنها سی و چهار درصد از افغان‌ها نوشته و خوانده می‌توانند.

در عین حال انه مسکانن سفیر فنلند در کابل بر استخدام استادان مجرب بخصوص زنان در معارف و کورس‌های سواد آموزی تأکید می‌ورزد.

وی گفت:

"برای ارتقای کیفیت آموزش نیاز به استادان مجرب و مسلکی است و باید توجه بیشتر به استخدام استادان زن شود، با ازدیاد شمار استادان زن، میزان دختران در مکاتب و کورس های سواد آموزی بیشتر خواهد شد."

به گفته خانم مسکانن با ارتقای سطح سواد در جامعه بخصوص در میان زنان، وضعیت در خانواده‌ها و قریه‌ها نیز بهبود می‌یابد.

در عین حال شماری از سواد آموزانی که در دوره‌های قبلی سواد آموزی اشتراک کرده بودند از این برنامه استقبال کردند و بر ادامه آن تأکید ورزیدند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG