لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

حکومت افغانستان در مورد اقامت ملا منصور در ایران تحقیق می‌کند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، گزارش‌های را بررسی می‌کند که در مورد سفر ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان به ایران به نشر رسیده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که پس از اتمام تحقیقات در زمینه، نتایج را با رسانه ها و مردم شریک خواهند ساخت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

وی گفت:

"گزارش‌های را که گویا اختر محمد منصور در ایران یا جا های دیگر بود و باش داشته است، به حکومت افغانستان رسیده‌است و حکومت آن را بررسی می‌کند و پس از بررسی نتیجه آن را با شما در میان خواهد گذاشت."

جهان‌نیوز که رسانه مربوط به گروه رهپویان انقلاب اسلامی ایران می‌باشد، گزارش داده که ملا اختر محمد منصور حدود یک هفته قبل از کشته شدن، به مدت دو ماه در ایران بود و با مقامات ایرانی روی برخی موارد توافق نیز کرده است.

به اساس گزارش این رسانه، از جمله توافقاتی که میان ملا منصور و مقام‌های ایرانی صورت گرفته یکی هم جلوگیری از پیوستن طالبان به گروه دولت اسلامی یا داعش بوده‌است.

به اساس گزارش‌های رسانه های پاکستان، ملا منصور به تاریخ ۲۶ اپریل به ایران رفته و در ۲۱ می پس از بازگشت از ایران به پاکستان توسط طیاره بی پیلوت امریکا در ایالات بلوچستان کشته شد.

از سوی هم نشریه فارین پالیسی می‎گوید که ملا منصور در ماه فبروری و مارچ سال روان نیز به ایران سفر کرده بود.

در کنار رفت و آمد های رهبران طالبان مسلح به ایران، بارها اسلحه نوع ایران نیز نزد طالبان دیده شده‌است.

یکی از مثال‌های کمک‌های نظامی ایران با طالبان این است که حدود سه ماه قبل، یکی از ذخایر سلاح طالبان در بامیان کشف شد که در آن نیز اسلحه ایرانی موجود بود.

هر چند ایران داشتن روابط با طالبان را رد می‌کند، اما سید اکبر آغا یکی از رهبران پیشین طالبان می‌گوید ممکن ایران به دلیل مخالفت که با امریکا دارد، خواسته تا با رهبران طالبان ارتباط برقرار کند.

ممکن ایران به دلیل مخالفت که با امریکا دارد، خواسته تا با رهبران طالبان ارتباط برقرار کند
ممکن ایران به دلیل مخالفت که با امریکا دارد، خواسته تا با رهبران طالبان ارتباط برقرار کند

وی گفت:

" به نظر من ایران آن کشور است که برای امریکا خطر دانسته می‌شود در این صورت ممکن تمامی کشور های آسیا به این خاطر با طالبان رابطه برقرار کنند که مخالفت‌ها میان آنان و امریکا جریان دارد."

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند به پیمانه که پاکستان با مخالفین مسلح حکومت افغانستان روابط دارد، ایران نیز با آنان داد و ستد دارد.

آرین یون یک عضو ولسی جرگه می‌گوید، ایران در تلاش هدف قراردادن منافع امریکا در افغانستان است و به همین علت به روابط اش با طالبان مسلح همچنان ادامه خواهد داد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG