لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

تحقیق: جعل، اختلاس و زورگویی امر معمول در وزارت صحت عامه است


کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید که اختلاس و استفاده‌های شخصی از امکانات حکومتی در وزارت صحت عامه، به یک کار عادی مبدل شده‌است.

مسئولین این کمیته روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفتند، گزارش کیفی آنان نشان می‌دهد که باورمندی بر شفافیت در بخش صحت بسیار اندک است.

استفاده‌های شخصی از تیل، امبولانس‌ها، ادویه و برخورد با بیماران بر اساس روابط در وزارت صحت عامه افغانستان از موارد اند که کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری را نگران ساخته است.

یافته‌های یک تحقیق این کمیته نشان می‌دهد که موارد چون جعل، اختلاس و زورگویی در اکثر بخش‌های این وزارت نیز امر معمول است.

میتیوو رادیک مشاور تخنیکی کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که موجودیت فساد در وزارت صحت عامه باعث شده تا مردم بر این وزارت بی‌باور گردند.

رادیک: فساد در بخش صحت بسیار زیاد است.
رادیک: فساد در بخش صحت بسیار زیاد است.

آقای رادیک می‌گوید:

"در کل یافته‌های ما نشان می‌دهد فساد در بخش صحت بسیار زیاد است و باشنده‌های هر بخش کشور را با تهدید مواجه کرده‌است موجودیت فساد در این بخش سبب می‌شود تا مردم اعتماد شان را از دست بدهند و در تمامی بخش‌ها هماهنگی ضعیف است."

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید که این تحقیق از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‎سو بر اساس مصاحبه با مردم انجام شده‎است.

انتقاد ها از موجودیت فساد در وزارت صحت عامه افغانستان در حالی مطرح می‎شود که در گذشته نیز از پست‎های خالی و مراکز صحی خیالی در این وزارت پرده برداشته شده‎است.

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری دارای سه عضو افغان و سه عضو خارجی می‎باشد و گزارش اخیر شان را بر اساس تقاضای وزارت صحت عامه انجام داده‎اند.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می‎گوید که گام‎های جدی علیه فساد در این وزارت برداشته شده اما وی تأکید دارد که فساد از حکومت قبلی به میراث مانده‎است.

آقای فیروز گفت که یافته‎های تحقیق جدید آنان را در زمینه مبارزه با فساد کمک خواهد کرد.

این مشکل عام دولت افغانستان از سیستم‎های گذشته به میراث مانده‎است.
این مشکل عام دولت افغانستان از سیستم‎های گذشته به میراث مانده‎است.

وی می‌گوید:

"این گزارش برای ما این جرأت را می‎دهد که ما مبارزه را که علیه فساد در سال گذشته آغاز کرده ایم به مسیر درست روان است سر و صدا های که مردم علیه ما بلند می‎کنند ناقص و نا مکمل است دانستیم که عمق مشکلات در سکتور صحت چقدر است با وجود که سکتور صحت به تنهایی عامل این مشکل نسیت این مشکل عام دولت افغانستان از سیستم‎های گذشته به میراث مانده‎است."

از سوی هم نسیم اکبر یکی از اعضای کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری گفت که اکثر وزارت‎ها و ادارات افغانستان با مشکل مشابه روبرو اند و همین موضوع باعث شده تا منافع ملی با تهدید مواجه شود.

وی افزود که تمامی تلاش‎ها در زمینه مبارزه با فساد اداری تنها در حد شعار باقی مانده و به باور وی از بین بردن این پدیده نیاز به اراده قوی سیاسی دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG