لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

برخی چهره های سیاسی در امور امنیتی مداخله می کنند


وزارت داخله افغانستان می‌گوید برخی از چهره‌های سیاسی که کشور را رهبری می‌کنند در کارهای نیروهای امنیتی افغان دخالت کرده و آنان را تحت تأثیر خود قرار داده‏‌اند.

عبدالرحمن رحمن معین امنیتی این وزارت روز سه شنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه این موضوع را نگران کننده خوانده گفت که این موضوع در کنار جنگ با مخالفان مسلح، به یک مشکل جدی برای نیروهای امنیتی افغان مبدل شده‎است.

آقای رحمن می‌گوید:

"ما متأسف هستیم در این مورد ما رنج می‎بریم خود ما می‎بینیم که نیروهای امنیتی یک بخش شان به یک طرف یک بخش دیگر شان به طرف دیگر اند و در رأس شان مسئولان سیاسی اند و این مسئولان سیاسی کسانی اند که تمام مملکت را رهبری می‎کنند."

مسئولان سیاسی کسانی اند که تمام مملکت را رهبری می‎کنند.
مسئولان سیاسی کسانی اند که تمام مملکت را رهبری می‎کنند.

آقای رحمن به گونه مشخص از کدام شخص سیاسی نام نبرد اما تأکید کرد که آنان به اثر فشارهای سیاسی در اجراأت خود به مشکل مواجه هستند.

این اظهارات درحالی مطرح می‎گردد که چند قبل فرهاد عظیمی نماینده ولایت بلخ در ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفته بود که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری از امکانات دولتی در برخی از ولایات شمال بیشتر به نفع خودش استفاده می‎کند.

اما این اظهارات از سوی سخنگوی جنبش ملی اسلامی افغانستان رد گردید.

در عین حال عبدالرحمن رحمن معین امنیتی وزارت داخله مشکلات امنیتی در ولایات را پذیرفته و گفت که این مشکلات برای مدتی ادامه خواهد یافت.

وی همچنان در نشست استجوابیه مشرانو جرگه گفت که گروه‎های مخالف حکومت به حمایت مستقیم دستگاه استخباراتی پاکستان و شبکه القاعده در ولایات مختلف به شمول هلمند فعالیت داشته و عملیات شان را تحت نام عمری با طالبان مسلح به پیش می‎برند.

وی می‎افزاید:

"تحت نام طالب و دیگر گروه‎ها لشکر طیبه و پشت لشکر طیبه آی اس آی در قسمت‎های جنوب غرب کشور ما به فعالیت‎های شان ادامه می‎دهد."

آقای رحمن گفت که این گروه‎ها در بخش‎های از ولایت هلمند، بغلان، غزنی، کنر، ارزگان، بادغیس، ننگرهار و کندز به حمایت آی اس آی و القاعده فعالیت دارند.

شماری از سناتوران از بدتر شدن وضعیت امنیتی در شماری از ولایات بخصوص هلمند و ارزگان شکایت کرده‌اند.
شماری از سناتوران از بدتر شدن وضعیت امنیتی در شماری از ولایات بخصوص هلمند و ارزگان شکایت کرده‌اند.

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که شماری از سناتوران از بدتر شدن وضعیت امنیتی در شماری از ولایات بخصوص هلمند و ارزگان شکایت کرده و خواهان وضاحت از سوی معین امنیتی در این باره شدند.

آقای رحمن اطمینان داد که نیروهای امنیتی افغان برای دفع حملات مخالفان مسلح آماده‎گی کامل داشته و آنان در حال حاضر ۱۸ عملیات را در یازده ولایت کشور راه اندازی کرده‎اند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG