لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

در مورد موضوعات وزارت معادن در گزارش گلوبل ویتنس، اقدام می‌شود


وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‎گوید، در باره گزارش تحقیقی گلوبل ویتنس در رابطه به استخراج غیر قانونی معادن مطابق مسئولیت‎اش اقدام می‎کند.

این وزارت می‎گوید برخی ادارات بگونه مستقیم مسئول جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن بوده و باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

این اظهارات پس از نشر یک گزارش تحقیقی از سوی بنیاد گلوبل ویتنس که در مورد استخراج غیر قانونی و خود سر معادن افغانستان انجام داده‎است صورت می‎گیرد.

محی‎الدین نوری سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت امور داخله گفت، در رابطه به گزارش گلوبل ویتنس در مورد استخراج غیر فانونی معادن مطابق مسئولیت‎های شان اقدام می‎کنند.

آقای نوری می‌گوید:

"در مورد موضوعات که مطرح شده یک قسمت آن که ارتباط به وزارت معادن و پترولیم دارد روی آن اقدام خواهد شد در مورد فهرست نهاد های هستند که در این مورد وظایف مستقیم دارند با آن‌ها باید در مورد صحبت کنند و در مورد تصمیم گرفته شود."

آقای نوری می‌گوید، در بخش تقرری و طرزالعمل‌ها در این وزارت اصلاحات بنیادی بمیان آمده‌است که این مسئله زمینه را برای استخراج قانونی لاجورد و برخی سنگ‌های قیمتی دیگر فراهم می‌کند.

به گفته آقای نوری، در یک سال گذشته از ۱۲۷۰ استخراج غیر قانونی در کشور جلوگیری شده‎است.

سنگ‌های قیمتی در ولایت بدخشان از برخی زورمندان و قوماندانان محلی استخراج می‌شوند.
سنگ‌های قیمتی در ولایت بدخشان از برخی زورمندان و قوماندانان محلی استخراج می‌شوند.

در گزارش گلوبل ویتنس که دوشنبه هفته جاری به نشر رسید آمده‎است که معادن سنگ‎های قیمتی در ولایت بدخشان از سوی برخی قوماندانان محلی و زورمندان به گونه غیر قانونی استخراج می‎گردد.

در این گزارش نام عبدالمالک یک‎تن از قوماندان‎های محلی ذکر شده که گفته می‎شود بسم‎الله محمدی وزیر دفاع پیشین وی را حمایت می‎کند و آن‎ها در ولسوالی‎های کران و منجان بدخشان معادن را به گونه غیر قانونی استخراج می‎کنند.

اما بسم‎الله محمدی روز سه شنبه در یک نشست خبری این گزارش را بی‎اساس خوانده و گفت که اگر علیه او مدرک ارائه شود در برابر مراجع مسئول و مردم پاسخ خواهد داد.

از سوی هم وزارت داخله افغانستان می‎گوید، گزارش گلوبل ویتنس به گونه جدی مورد بررسی قرار می‎گیرد و جلو استخراج غیر قانونی معادن در این کشور گرفته می‎شود.

پولیس ملی تلاش خواهد کرد که از استخراج غیر قانونی معادن افغانستان جلوگیری نماید.
پولیس ملی تلاش خواهد کرد که از استخراج غیر قانونی معادن افغانستان جلوگیری نماید.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در این مورد گفت:

"این گزارش در وزارت امور داخله مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مسئولیت‎های که بر می‎گردد برای پولیس ملی ما تلاش خواهیم کرد که در چهارچوب برنامه‎ها از استخراج غیر قانونی معادن افغانستان جلوگیری نمایم."

وزارت معادن و پترولیم افغانستان خواهان اجراأت قانونی در مورد کسانی است که در استخراج غیر قانونی معادن و قاچاق سنگ‎های قیمتی و مواد معدنی دست دارند.

پیش از این سازمان دیده‎بان شفافیت گفته‎است که از استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان بیشتر مخالفین مسلح و زورمندان محلی سود می‎برند و حکومت باید از هر راه ممکن جلو آن را بگیرد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG