لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

با انتقال برق۵۰۰ کیلو ولت ۲.۳میلیون افغان از نور برق مستفید می‌شوند


د افغانستان برشنا شرکت می‌گوید کار ایجاد پایه‌های برق از کابل تا غزنی، ایجاد سب ستیشن‌ها در پروان و تمدید لین برق از کابل تا ولایت پکتیا هم اکنون ادامه دارد.

وحید الله توحیدی سخنگوی این شرکت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرارداد اجرایی این پروژه از دشت الوان پل‌خمری تا ارغنده کابل به ارزش ۱۱۹ میلیون دالر امریکایی با شرکت هندی( کپتل‌رغم جوّ) امضا شده است و با عملی شدن آن، ۱۰۰۰میگاوات برق به کابل انتقال داده خواهد شد.

آقای توحیدی می‌گوید با عملی شدن این پروژه ۲.۳ میلیون افغان از نور برق بهره مند می‌شوند.

وحید الله توحیدی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت
وحید الله توحیدی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت

وی گفت:

" از کابل تا غزنی پایه‌ها تکمیل شده‌است سب ستیشن‌ها آغاز به کار کرده. در بامیان و ولایات مرکزی به ظرفیت ۳۰۰ میگاوات برق از این پروژه داده می‌شود پس از آنکه برق به کابل برسد به ولایت‌های مرکزی می‌رسد. حکومت افغانستان و برشنا شرکت به این تعهد خود متعهد هستند."

برشنا شرکت می‌گوید، هزینه این پروژه از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی پرداخته شده‌است.

برشنا شرکت می‌گوید که از برق این پروژه در شهر کابل نیز استفاده شده و باشنده‌های کابل از برق دایمی مستفید خواهند شد.

اما دید کارشناسان در این باره چه است،عمر سیرت یکی از این کارشناسان:

"برق برای یک جامعه در شرایط کنونی یکی از عایدات قوی است که از این طریق، یک دولت می‌تواند به دست بیاورد. با عملی شدن این پروژه کار خانه‌ها می‌تواند آغاز به کار کنند و از سوی دیگر یک مارکیت خوب برای پاکستان است و تاثیرش مثبت است بخاطریکه پاکستان مجبور می‌شود که در نگهداشت امنیت پایه‌های برق، با افغانستان همکار باشد."

کابل، میدان وردک، غزنی، زابل، کندهار، پکتیا، خوست، پکتیکا، بامیان، دایکندی، لوگر، ننگرهار، لغمان، پنجشیر، پروان، کاپیسا ولایت‌های استند که این پروژه از آن عبور می‌کند.

آقای سیرت عملی شدن این پروژه را برای افغانستان بسیار مهم می‌داند و می‌گوید که خانه‌های مردم را روشن ساخته و برق فابریکه‌های تولیدی را نیز تأمین خواهد کرد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG