لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

عوامل ناامنی شاهراه‌ها در افغانستان چیست؟


برخی اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه و آگاهان امنیتی افغان می‎گویند در برخی موارد نیروهای امنیتی بجای حفظ و نجات جان مردم در شاهراه‎ها با طالبان مسلح معامله می‎کنند.

آنان از حکومت می‎خواهند که بخاطر تأمین امنیت شاهراه‎ها و مصئونیت کسانیکه در شاهراه‎ها رفت و آمد می‎کنند تدابیر جدی امنیتی را روی دست گیرد.

افزایش واقعات ربودن مسافرین از سوی مخالفان مسلح دولت در شاهراه‎ها، مردم عام و اعضای ولسی جرگه را بیش از هر زمان دیگر نگران ساخته‎است.

شماری از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که تکرار این حوادث تأثیرات ناگوار بر روان مردم داشته و سبب بروز مشکلات جدی می‎شود.

خالد پشتون عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که مردم یکی از دلایل ناامنی‎ها در شاهراه‎ها را معامله میان پوسته‎های امنیتی و طالبان مسلح می‎خوانند.

ّپشتون: پوسته‌های امنیتی با طالبان پروتوکل دارند.
ّپشتون: پوسته‌های امنیتی با طالبان پروتوکل دارند.

آقای پشتون می‌گوید:

"چندین بار مسافرین شکایت کردند که آنها بر پوسته‌ها صدا زدند و کمک خواستند که شما حداقل ما را از طالبان نجات دهید. پوسته‌های امنیتی هیچ علاقه کمک به مسافرین ندارند حتی در اکثر جا ها این هم گفته می‌شود که پوسته‌های امنیتی با طالبان پروتوکل دارند."

از تازه ترین موارد ناامنی‌ها و عدم مصئونیت مسافرین در شاهراه‌ها میتوان از دو رویداد اخیر ربودن مسافرین در شمال افغانستان نام برد.

گروه طالبان روز چهارشنبه در شاهراه کندز- تخار ۴۷ مسافر را از دو موتر پائین و به محل نامعلوم با خود بردند.

وزارت داخله افغانستان می‎گوید که شمار زیاد این مسافرین در یک عملیات نجات داده شدند و تنها ۹ تن در بند طالبان قرار دارند.

حدود یک هفته پیش از این رویداد، در منطقه شنه تپه کندز ۱۹۰ مسافر دیگر نیز از سوی طالبان مسلح ربوده شدند که از این میان ۱۱ تن را کشتند، ۸ تن در بند آنان قرار دارد و متباقی آنان را آزاد ساختند.

چند ماه پیش در مسیر شاهراه کابل-کندهار نیز چندین رویداد گروگان گیری مسافرین صورت گرفت و حتی شماری از مسافرین از سوی مخالفان مسلح دولت کشته شدند.

بااین همه وزارت داخله افغانستان می‎گوید نیروهای امنیتی افغان با تمام توان تلاش دارند تا امنیت شاهراه‎ها بهبود یابد و به این خاطر تدابیر تازه را نیز اتخاذ کرده‎اند.

صدیقی: تلاش می‌شود تا از دسیسه دشمن جلوگیری شود.
صدیقی: تلاش می‌شود تا از دسیسه دشمن جلوگیری شود.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"افراز پوسته‌ها، جابجا کردن نیروهای ما در مسیر شاهراه‌ها، گزمه‌های دوامدار قرار است این همه در شاهراه نسبت به گذشته بیشتر شود و این بخش از تلاش‌های است که از هر نوع دسیسه دشمن جلوگیری صورت گیرد."

با توجه به این رویداد ها، آگاهان امور امنیتی می‎گویند که ضعف مدیریت، فساد و عدم هماهنگی در نهاد های امنیتی علت اساسی همچو واقعات در شاهراه‎ها می‎باشد.

جاوید کوهستانی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر اینکه پاکستان و شورای پشاور طالبان مسلح در تلاش نا امن سازی شاهراه‎ها در شمال افغانستان هستند می‌گوید، طالبان مسلح می‌خواهند در شاهراه‌ها از یک‌طرف کارمندان دولت را شناسایی و انتقام گیری کنند و از سوی دیگر وضعیت امنیتی شاهراه‌ها را برهم زنند.

کوهستانی: هدف طالبان تهدید شاهراه‌ها است.
کوهستانی: هدف طالبان تهدید شاهراه‌ها است.

آقای کوهستانی می‌گوید:

"در حوزه شمال افغانستان نیرو ۵ هزار نفری از سوی پاکستان و شورای پشاور حمایت شدند افراد و گروه‎هایشان در حوزه‎های مختلف در مسیر شاهراه کابل-مزار و کابل-بدخشان جابجا گردیده‎اند که هدف از این کار شان تهدید شاهراه‎ها است."

آقای کوهستانی افزود، نهاد های امنیتی افغان بخاطر تأمین امنیت در شاهراه‎ها باید در مناطق آسیب پذیر پوسته‎های بیشتر ایجاد کنند و هماهنگی میان نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه‎ها را افزایش دهند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG