لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

چین: جامعه جهانی باید تلاش‎های پاکستان در صلح افغانستان را بپذیرد


هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین
هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین

وزارت امور خارجه چین می‌گوید، جامعه جهانی تلاش‌های پاکستان در مبارزه با تروریزم و همکاری در پروسه صلح افغانستان را، باید بپذیرد.

این وزارت گفت، طرفین درگیری در جنگ افغانستان باید در ایجاد فضای مثبت برای صلح، کمک کنند.

هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز می‌گوید، هرچند کشورهای عضو گروه هماهنگ کنندۀ چهارجانبه، برای فراهم آوری مذاکرات مستقیم صلح بین طالبان و حکومت افغانستان تلاش می‌کنند، اما به گفتۀ وی همه جوانب درگیری باید برای رسیدن به این هدف، سعی بخرچ دهند.

هونگ لی: طرفین درگیری در جنگ افغانستان باید در ایجاد فضای مثبت برای صلح، کمک کنند.
هونگ لی: طرفین درگیری در جنگ افغانستان باید در ایجاد فضای مثبت برای صلح، کمک کنند.

آقای هونگ لی همچنان تأکید کرد که جامعه جهانی باید تلاش‎های حکومت پاکستان در مبارزه با تروریزم و همکاری در پروسه صلح افغانستان را نادیده نگیرد.

وزارت امور خارجه چین این مطلب را زمانی بیان می‌کند که مشاور خارجی صدراعظم پاکستان در اظهاراتی دیروزش گزینه صلح را بهتر از اقدام نظامی در حل مسئله افغانستان دانست.

سرتاج عزیر دیروز گفت، مبارزه نظامی پانزده سالۀ امریکا و متحدانش در افغانستان بدون موفقیت بوده‌است. وی افزود، با وجود حضور بیش از یک صد و سی هزار سرباز آیسف در افغانستان، تلاش‌های نظامی نتوانست با موفقیت همراه شود.

آقای عزیز که در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت، اسلام آباد امیدوار است که افغانستان به از سرگیری گفتگو های صلح توافق کند.

اما حضرت عمر زاخیلوال سفیر و نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور اشرف غنی در پاکستان می‌گوید، صدا صلح همیشه از سوی افغانان بلند شده و افغان‌ها در گزینش راه صلح نیازی به مشوره و نظر بیرونی ندارد.

زاخیلوال: ما نیاز به مشوره و نظر کشور بیرونی نداریم.
زاخیلوال: ما نیاز به مشوره و نظر کشور بیرونی نداریم.

آقای زاخیلوال می‌گوید:

"تنها حکومت نه، بلکه مردم افغانستان خوبتر به اهمیت صلح می‌فهمند و خواهان صلح هستند. صلح منحیث یک پالیسی سالهاست که از سوی حکومت افغانستان تعقیب می‌شود. بناً ما نیاز به یک کشور دومی و سومی و یا یک نظر بیرونی نداریم تا ما را متوجه بسازد که صلح بهتر از جنگ است."

حضرت عمر زاخیلوال در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، پاکستان باید حداقل برای منافع ملی و امنیت خود در تأمین صلح و ثبات افغانستان، کمک کند.

به گفتۀ او، نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر بخاطر دفاع از کشور شان می‌جنگند.

سرتاج عزیر مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان همچنان گفت که اسلام آباد برای تأمین امنیت کشور نظارت بر سرحدات را تشدید بخشیده‎است.

حضرت عمر زاخیل وال در ارتباط به این اظهارات سرتاج عزیز گفت، مشکل افغانستانتحکیم سرحدات نیست، بلکه رهبران گروه‎های مسلح اند که در شهرهای بزرگ پاکستان مانند، کویته، کراچی و پشاور زندگی می‎کنند، اما فتوای جنگ را در افغانستان می‎دهند.

XS
SM
MD
LG