لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

غفاری: سرنوشت فرمان تقنینی درمورد انتخابات امروز روشن می‌شود


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، آنها توقع دارند که هر چه زودتر تکلیف این قانون مشخص شود و وکلا هر موردی را که مناسب می‌بینند، تصویب و موارد اختلافی را با آرای خود رد کرده می‌توانند.

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، مردم و جامعه جهانی انتظار برگزاری انتخابات را دارند.

وی افزود:

" توقع ما این است که هر چه زودتر تکلیف این فرمان مشخص شود. زیرا شما می‌دانید که هم مردم و هم کشور‌های که به دیموکراسی نو پای افغانستان کمک می‌کنند، انتظار دارند که زمینه برگزاری انتخابات هر چه زودتر در افغانستان، فراهم شود."

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان
برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان

بیش از یک ماه می‎گذرد که فرمان تقنینی دوم رئیس جمهور در پیوند به آوردن اصلاحات در سیستم انتخاباتی به ولسی جرگه فرستاده شده و همه سیاستمداران، نهاد‌های ناظر انتخابات و مردم بر تصویب بی‎درنگ این فرمان تأکید کرده‎اند.

پیش از این ولسی جرگه فرمان نخست رئیس جمهور در این زمینه را رد کرده‎است.

نعمت الله غفاری در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، در فرمان رئیس جمهور این بار، یک بخش تغییرات را حکومت وارد کرده و وکلا ولسی جرگه هم تعدیلاتی را در آن به میان آوردند.

نایب دوم ولسی جرگه افغانستان اضافه کرد که کمیسیون عدلی و قضایی این جرگه میزبان وکلا از سایر کمیسیون‌ها بود و فرمان تقنینی رئیس جمهور را پس از بررسی برای جلسه امروز آماده ساخته است.

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه که دیروز در این مورد صحبت می‌کرد افزود، تکلیف این قانون امروز (شنبه) روشن می‌شود.

در این میان، شماری از ناظران انتخابات ضمن اینکه از ولسی جرگه افغانستان خواسته اند که فرمان رئیس جمهور را هر چه زودتر تصویب کنند، گفته اند که انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی در زمان معین آن برگزار شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۴ ماه میزان سال جاری را زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‎ تعیین کرده‎است.

نایب دوم ولسی جرگه در اشاره به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی گفت که ماه میزان را کمیسیون قبلی انتخابات اعلان کرده بود.

به گفته وی، زمانیکه فرمان از سوی ولسی جرگه تصویب شد و کمیته گزینش اعضای کمیسیون جدید انتخابات را برگزید، بعد از آن، کمیسیون جدید موعد برگزاری انتخابات را تعیین می‌کند.

انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی بر اساس قانون باید سال قبل برگزار می‌شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG