لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

مشکل پاسپورت‌های افغانی در امارات ۸۰ درصد حل شده‌است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مدیریت خوب سفارت افغانستان مقیم امارات متحده عربی سبب شده تا هشتاد درصد مشکل سوء استفاده از پاسپورت‌های افغانستان در امارات متحده عربی برطرف گردد.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که شهروندان افغانستان مقیم امارات متحده عربی در دیدار با رئیس جمهور غنی در امارات بخاطر حل مشکل سوء استفاده از پاسپورت های افغانی در آن کشور ابراز خرسندی کردند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

آقای مرتضوی در ادامه گفت:
" سفارت افغانستان در امارات با جدیت تلاش کرده که این مشکل را حل کند بر اساس صحبت هایکه افغان‌ها مقیم امارات داشتند هشتاد درصد این مشکل حل شده‌است یعنی سفارت با مدیریتی که داشته است تلاش کرده تا جلو سوء استفاده از پاسپورت افغانی را بگیرد."

رئیس جمهور اشرف غنی روز پنجشنبه در سفر یک روزه به امارات متحده عربی رفت.
هر چند در این سفر آقای غنی در مورد مشکل افغان‌ها در زمینه اخذ ویزه امارات متحده عربی صحبت نشده‌است، اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که مشکل ویزه امارات حل شده‌است.

مشکل ویزه امارات برای افغانها پس از آن مطرح شد که تابستان سال گذشته گزارش‌ها در مورد سوء استفاده از پاسپورت‌های افغانی در رسانه‌های امارات متحده به نشر رسید.

گفته می‌شود که قابل اعتبار بودن همزمان پاسپورت‌های کهنه که دست‌نویس هستند و پاسپورت‌های الکترونیکی زمینه برای سوء استفاده از آن را بیش‌تر ساخته است.

در آن زمان پولیس امارات متحده عربی یک شهروند ایران را بازداشت کرد که با پرداخت رشوت پاسپورت افغانی دریافت کرده بود.

تاجران افغان هنوز نیز در قسمت گرفتن ویزه امارات با مشکلات جدی روبر اند.
تاجران افغان هنوز نیز در قسمت گرفتن ویزه امارات با مشکلات جدی روبر اند.

افغان‌ها بخصوص سرمایه گذاران افغان بخاطر تجارت بیشتر به امارات رفت و آمد دارند.
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تاجران افغان هنوز نیز در قسمت گرفتن ویزه امارات با مشکلات جدی روبر اند.

وی افزود:
" با تأسف باید بگویم این مشکل حل نشده بلکه گرفتن ویزه امارات سخت تر شده‌است، اگر شما بخواهید که ویزه بگیرد باید به وزارت‌های داخله و خارجه مراجعه کنید و پاسپورت دوباره تصدیق شود که اینکار را بیشتر مشکل ساخته است."

امارات متحده عربی برای تاجران افغان از مقاصد مهم و پُر درآمد تجاری است و ماهانه افغان‌های زیادی برای فعالیت‌های تجاری خود به این کشور سفر می‌کنند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که در گذشته تجار افغان می‌توانستند که ویزه سه ماهه و شش ماهه امارات را اخذ کنند اما اکنون به گفته وی این گونه ویزه متوقف شده و تأثیر منفی بر داد و ستد تجارتی نیز داشته است.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG