لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

بحث روی فرمان تقنینی در مورد انتخابات بی نتیجه پایان یافت


با آنکه انتظار می‌رفت سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی در جلسه روز شنبه ولسی جرگه روشن گردد اما این فرمان با نظریات ضد و نقیض وکلا روبرو شده و نشست بی‌نتیجه پایان یافت.

فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی پس از سه جلسه مشترک کمیسیون‌ها به جلسه عمومی پیشکش گردید تا در مورد آن تصمیم گرفته شود.

سید محمد حسن شریفی بلخابی رئیس کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه گفت که در جلسه نهایی کمیسیون‌ها به جز از یک مورد، روی تمامی مواد این فرمان توافق شده‌است.

آقای بلخابی می‌گوید، مشورۀ رئیس جمهور با ریاست اجرائیه در خصوص تعیین کمیشنران از مورد اختلافی کمیسیون مشترک ولسی جرگه در این فرمان بوده‌است.

اما اعضای ولسی جرگه در خصوص برگزاری جلسات کمیسیون مشترک اعتراض کرده و گفتند که آنان در این نشست‌ها اشتراک نداشته و برخی‌ها هم گفتند که این فرمان را رد کرده‌اند.

میربت خان منگل یکی از این وکلا به نمایندگی از کمیسیون مواصلات و مخابرات نظرش را چنین بیان کرد:

"کمیسیون مواصلات و مخابرات این فرمان را در کل و با دلایل رد کرد که دلایل آن آنجا موجود است."

این در حالیست که قبلاً نیز ولسی جرگه در جلسه عمومی اولین فرمان رئیس جمهور را در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی رد کرده‌است.

اما فرمان دوم رئیس جمهور در این خصوص حدود دو ماه قبل غرض بحث و تصویب به ولسی جرگه فرستاده شد.

در این حال شماری از وکلا روی رای گیری بالای این فرمان تأکید کرده و تأخیر در آن را کشاندن افغانستان به سوی بحران عنوان کردند.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان
فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان

فوزیه کوفی یکی از این وکلا گفت:

"آنعده از دوستان ما که می‌خواهند کشور به بحران برود و انتخابات برگزار نشود و دوباره راه رفتن و مراجعه به مردم را ندارند اینها می‌خواهند که روی این قانون بحث نشود."

اما برخی وکلای ولسی جرگه تأکید داشتند که حکومت متعهد به برگزاری انتخابات نبوده و مشکلات را در این خصوص ایجاد می‌کند.

بحث روی فرمان تقنینی رئیس جمهور در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که چند روز قبل معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حین معرفی نامزدان وزارت دفاع و رئیس عمومی امنیت ملی در ولسی جرگه گفت که حکومت متعهد به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها می‌باشد.

سرور دانش از نمایندگان مردم در ولسی جرگه و جامعه بین‌المللی خواست که برای برگزاری انتخابات شفاف حکومت افغانستان را کمک کنند.

فردا یک جلسه مشترک برگزار کنید و بعداً ما تصمیم می‌گیریم.
فردا یک جلسه مشترک برگزار کنید و بعداً ما تصمیم می‌گیریم.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با توجه به نظریات ضد و نقیص وکلا در مورد این فرمان گفت:

" همین اجندا بسیار بزرگ است تصمیم گرفتن شما یک مقدار تحمل و حوصله می‌خواهد تصمیم را همین لحظه گرفته می‌توانید فردا پشیمان می‌شوید و از دهان مردم خود را جمع کرده نمی‌توانید بناً فردا یک جلسه مشترک برگزار کنید و بعداً ما تصمیم می‌گیریم."

پیش از این هیئت اداری ولسی جرگه گفته است که در فرمان رئیس جمهور در باره اصلاحات انتخاباتی این بار یک بخش تغییرات را حکومت وارد کرده و وکلای ولسی جرگه نیز تعدیلاتی را در آن به میان آوردند.

با آنکه نگاه‌ها برای اصلاح سیستم انتخاباتی و برگزاری انتخابات به تصویب این فرمان دوخته شده است اما تا با توجه به نظریات ضد و نقیض وکلا معلوم نیست که این فرمان تقنینی در جلسات بعدی تایید خواهد شد یا نه؟

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG