لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

شبکه القاعده بیعت اش را از رهبر جدید طالبان اعلان کرد


ایمن الظواهری رهبر القاعده
ایمن الظواهری رهبر القاعده

ایمن الظواهری رهبر القاعده در یک پیام صوتی آنلاین با هبت الله آخوندزاده رهبر جدید طالبان بیعت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ظواهری در پیام صوتی چهارده دقیقه‌ای خود گفته است به عنوان رهبر سازمان القاعده برای جهاد، بار دیگر مانند رویکرد اسامه اعلان بیعت می کند و امت اسلامی را به حمایت از امارت اسلامی فرا می‌خواند.

اصلی بودن این پیام صوتی هنوز تأیید نشده‌است.

اما، واکنش حکومت افغانستان درین مورد چیست؟

دوا خان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیشب به رادیو آزادی این گونه پاسخ داد:

دوا خان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دوا خان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

" حمایت القاعده و ایمن الظواهری به این معناست که طالب همراه با دهشت افگنان بین‌المللی یکجای در برابر ملت و مردم خود ایستاد هستند. قوای امنیتی افغانستان هر آن گروهی که تروریستان بین‌المللی از آن حمایت می‌کند یا آن‌ها از تروریستان بین‌المللی حمایت می‌کنند را سرکوب خواهند کرد."

در حمایت از نیروهای افغان، به تازگی بارک اوباما رئیس جمهور امریکا با افزایش نقش نیروهای امریکایی برای همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با طالبان به شمول افزایش حمله‌های هوایی موافقت کرده‌است.

اما، یک مقام امریکایی به خبرگزاری‌های رویترز و اسوشتید پرس گفته است که تنها جان نیکولسن فرمانده عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان تصمیم خواهد گرفت که چه وقت نیروهای امریکایی در کنار نیروهای افغان به میدان نبرد فرستاده شوند.

پیش ازین، سیزده جنرال و دیپلومات پیشین امریکا در یک نامۀ سرگشاده از رئیس جمهور اوباما خواسته بودند که ۹۸۰۰ سرباز امریکایی را در افغانستان حفظ کند.

به اساس گزارش، آنان هشدار داده بودند که در صورت کاهش نیروهای امریکایی و نیز ایجاد خلای امنیتی راه برای فعالیت‌های بقایای القاعده و نیز جنگجویان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان هموار تر خواهد شد.

اما، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در صحبت با خبرنگاران در واشنگتن روز جمعه اطمینان داد که عملیات ضد تروریزم امریکا در افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت.

مارک تونر
مارک تونر

وی گفت:

" یک بخش از مأموریت روان ما در افغانستان این است که اول اطمینان حاصل شود که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی پیشبرد مأموریت‌شان را به گونه موثر دارند و دوم این که ما به دنبال بقایای القاعده و گروه‌های وابسته به داعش می‌رویم و این که ما عملیات‌های مبارزه با تروریزم را ادامه می‌دهیم."

اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده در سال ۲۰۱۱ میلادی در منطقۀ ایبت آباد پاکستان در یک عملیات ضد تروریزم از سوی نیروهای خاص ایالات متحده امریکا کشته شد.

پس از آن، ظواهری مرد شماره دوی القاعده رهبری این شبکه را به عهده گرفت.

به گزارش رویترز، گمان می‌رود که ظواهری، داکتر مصری که بعداً جنگجو شد، در منطقۀ مرزی افغانستان و پاکستان پنهان شده باشد.

تاکنون طالبان چه تحت رهبری ملا محمد عمر و ملا اختر منصور رهبران پیشین این گروه و چه تحت رهبری فعلی ملا هبت الله آخوندزاده به گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان چراغ سبز نشان نداده‌اند.

از تونر پرسیده شد که آیا گسترش نقش نیروهای امریکایی در جنگ علیه طالبان تلاش‌های حکومت امریکا برای حمایت از گفتگوهای صلح با طالبان را نفی نخواهد کرد؟

او در جواب گفت که امریکا از دیر زمانی از گفتگوهای صلح و آشتی تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و این بهترین و مطمین ترین راه برای پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان است.

اکنون دیده شود که ظاهراً با حمایت ظواهری از آخوندزاده چشم انداز صلح میان حکومت و طالبان چگونه رقم خواهد خورد.

XS
SM
MD
LG