لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

چرا بحث‌ها در مورد فرمان تقنینی در ولسی جرگه بی نتیجه ماند؟


بی‌نتیجه ماندن بحث ولسی جرگه در مورد فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی و دادن صلاحیت‌های بیشتر به نیروهای امریکایی در افغانستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

اطلاعات روز
روزنامه اطلاعات روز در سرمقاله‌اش نوشته است که ولسی جرگه فرمان دوم تقنینی رئیس جمهور در مورد وظایف، تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را نیز به علت مخالفت‌ها در میان وکلای این جرگه تصویب نکرد.

سرمقاله نویس گفته است که روز شنبه با آغاز بحث در مورد این فرمان اعضای ولسی جرگه به دو بخش تقسیم شدند و بحث‌ها در این باره بی‌نتیجه پایان یافت.

نویسنده سرمقاله گفته است که حکومت نیز طرفدار اصلاح سیستم انتخاباتی نبوده و نمی‌خواهد که انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها برگزار گردد.

به باور سرمقاله نویس اگر انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها انجام شود برای برگزاری لویه جرگه راه هموار شده و حکومت به گفته نویسنده سرمقاله برای برگزاری لویه جرگه دل خوش نمی‌کند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در مطلبی در این باره نوشته است که برخی از اعضای ولسی جرگه بخاطر ادامه حضور‌ شان در این جرگه مخالف تصویب فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی هستند.

در مطلب به نقل از وکلای مردم در ولسی جرگه که طرفدار تصویب این فرمان می‌باشند آمده‌است، شماری از اعضای این جرگه که بر پیروزی‌شان در انتخابات آینده بی‌باور هستند، نمی‌خواهند که این فرمان تصویب شود.

هیواد
روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که دادن صلاحیت بیشتر به نیروهای امریکایی در افغانستان کوبیدن مشت محکمی بر دهن مخالفان مسلح است.

سرمقاله نویس گفته است که برخی از گروه‌های مخالف مسلح دولت در همسایه گی افغانستان آموزش دیده و تمویل می‌شوند و سهمگیری مستقیم نیروهای امریکایی در عملیات‌ها اقدام خوب در برابر این گروه‌ها است.

سرمقاله نویس می‌گوید که کشته شدن اسامه بن لادن اساس گذار شبکه القاعده و اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان مسلح در پاکستان ثابت می‌سازد که این کشور حامی تروریزم و مار آستین امریکا است.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت در سرمقاله‌اش گفته است که فیصله بارک اوباما مبنی بر دادن صلاحیت بیشتر به نیروهای امریکایی در افغانستان به معنی ادامه جنگ در این کشور می‌باشد.

سرمقاله نویس نوشته که این فیصله اوباما بار دیگر نیروهای امریکایی را در جنگ افغانستان شامل ساخته و برای طالبان و گروه‌های مخالف مسلح دیگر دلیل ادامه جنگ خواهد شد.

سرمقاله نویس گفته است که از این تصمیم رئیس جمهور امریکا تنها افرادیکه خواهان ادامه جنگ در افغانستان هستند، حمایت می‌کنند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG