لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

غورزنگ: نیروهای افغان در مبارزه با طالبان و القاعده متعهد هستند


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید بیعت رهبر شبکه القاعده با رهبر طالبان مسئله جدید نیست و این گروه‌ها از ابتدا از لحاظ منابع و فراهم آوری امکانات باهم همکار بوده‌اند.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مسئله نشان دهنده تصویر متحد شدن دشمنان افغانستان برای نابودی افغان‌ها است.

وی تأکید کرد که القاعده و طالبان برای امنیت ملی افغانستان تهدید پنداشته می‌شوند و حکومت در مبارزه در برابر آنان متعهد است.

وی افزود:

"هم گروه تروریستی القاعده و هم گروه طالبان با مردم افغانستان اعلام جنگ کرده، آنان از آغاز تا کنون در انسجام فعالیت‌های تروریستی با هم همکار بودند، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مبارزه با این گروه‌های تروریستی متعهد است و از خاک و مردم خود دفاع می‌کند."

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده
ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده

این سخنان در حالی بیان می‌شود که به گزارش رویترز، ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در یک پیام صوتی چهارده دقیقه‌یی با هبت الله آخندزاده رهبر جدید طالبان اعلام بیعت کرده‌است.

قبل از این ایمن الظواهری حمایت‌اش را از ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان نیز اعلام کرده بود.

نزدیک به دوماه قبل جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که روابط میان طالبان و القاعده تقویت یافته است.

همچنان وزارت دفاع افغانستان اخیراً تایید کرده که شبکه القاعده برخی از فعالیت‌های تروریستی‌اش را در این کشور آغاز کرده‌است.

با آنکه سخنگوی شورای امنیت ملی در مورد چگونگی فعالیت فعلی شبکه القاعده در افغانستان اشاره نکرد، اما سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو حدود یکماه قبل گفته، تصور نمی‌کند که شبکه القاعده خود برای حکومت افغانستان یک تهدید را بوجود بیآورد.

اما چارلزکلیفلند افزوده که افزایش همکاری شبکه القاعده با طالبان از طریق امکانات و مهارت ها، احتمال دارد تلاش‌های طالبان را سرعت ببخشد.

در این حال آگاهان مسایل امنیتی و نظامی می‌گویند حکومت باید آمادگی کامل را برای مقابله با تحرکات جدید مخالفین مسلح اتخاذ کند.

اسحاق اتمر یکی از این آگاهان می‌گوید یکجا شدن قوت‌های مخالفین می‌تواند تهدیدات امنیتی را افزایش دهد.

اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی

آقای اتمر گفت:

"بر دولت افغانستان لازم است تا در مقابل تحرکات که از طرف مقابل صورت می‌گیرد آمادگی کامل و لازم خود را داشته باشد، نیروهایش را تجهیز بکند، از کشور‌های دوست استراتیژیک خود برای تجهیز نیروهای امنیتی سلاح دریافت بکند و برای آینده یک استراتیژی خوب داشته باشد تا توانمندی مقابله با این چالش‌ها را داشته باشد."

پیش از این ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان طالبان را در برابر نیروهای امنیتی افغان بزرگترین گروه مخالف مسلح خوانده‌است.

اما سخنگوی این ماموریت گفته که نیروهای امنیتی افغان نسبت به گذشته در موقف بهتری قرار دارند و به حالت تعرضی در آمدن این نیروها سبب موفقیت آنان در جنگ جاری خواهد شد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG