لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

مظاهره چیان در غور: کار بند برق گرم آبک باید بزودی آغاز شود


شهروندان غوری امروز یک بار دیگر با بلند کردن صدای عدالت خواهی‌شان خواهان اقدام جدی حکومت در مورد کار بند برق گرم آبک شدند.

بند برق گرآبک که قرار بود کار آن تا پنج سال آینده تکمیل گردد، نزدیک به دو سال می‌شود که کار آن در شرق شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور آغاز گردیده‌است اما روند پیش رفت کار آن بسیار کند است.

به همین اساس معترضان امروز در غور با سردادن شعار‌های ما برق می‌خواهیم، انکشاف متوازن حق ماست، از حکومت خواستند تا کار این بند برق را به گونه واقعی و جدی آغاز نماید.

محمد حسن حکیمی فعال مدنی و یکی از اشتراک کننده‌های این مظاهره در مورد گفت:
" ما صمیمانه از کشور هندوستان قدردانی می‌کنیم به خاطر اینکه به خانه‌های افغانها روشنی آورد و دیگر اینکه متأسفانه غور با داشتن سه دریای مشهور هریرود، فراه رود و دریائی مرغاب هنوز هم مردم ما از برق جنراتور دیزلی که فی کیلو وات آن ۶۰ افغانی است استفاده می‌کنند ما به همین منظور جمع شدیم تا از حکومت بخواهیم که با وعده سیزده ساله‌اش که همانا اعمار بند برق گرم آبک و پوزه لیچ است وفا نموده کار آنرا جدی آغاز نماید."

این اعتراض کننده ها که تعداد شان به صدها تن می‌رسید، هم چنان ضمن قدردانی از کشور هندوستان به خاطر اعمار و افتتاح بند برق دوستی افغان – هند از حکومت وحدت ملی خواستار توزیع انرژی برق از این بند به ولسوالی‌های تولک و شهرک که هم جوار با این بند میباشند، شدند.

چند تن از معترضان به روادیو آزادی چنین گفتند:
" نبی ساقی یکی از اشتراک کننده‌های مظاهره امروز هستم: طوریکه می‌بینید صد‌ها تن از باشنده‌های ولسوالی‌های شهرک، تولک، دولتیار و فیروزکوه امروز گرد آمدند و می‌خواهند تا طبق وعده حکومت وحدت ملی ولسوالی‌های شهرک و تولک نیز از بند برق سلما مستفید شوند و هم چنان کار بند برق گرم آبک جدی آغاز شود تا مردم ما از تاریکی نجات پیدا کنند."
"خلیل احمد مبارز هستم ما هم از دولت می‌خواهیم تا دیگر صدای مردم غور را به تمسخر نگرفته و برای ‌شان پاسخ قناعت بخش بدهند و کار عملی انتقال بند برق از سلما به ولسوالی‌های تولک و شهرک آغاز شود و هم چنان کار بند برق غور نیز جدی آغاز شود."

این افراد هم چنان با صدور قطعنامه سه ماده‌ای تأکید کردند که در صورت عدم توجه حکومت به خواسته‌های شان، آنان اعتراضات گسترده تری را در آیندۀ نزدیک راه اندازی خواهند کرد.

قبل از این نیز ادارۀ محلی غور گفته بود که نظر به تصمیم حکومت وحدت ملی قرار است تا ولسوالی تولک از برق بند سلما روشن گردد.

اما شورای ولایتی غور چندی قبل اعتراض نموده بود که هنوز کار دیزاین بند برق گرم آبک تکمیل نگردیده و حکومت تنها برای خاموشی مردم کار‌های بسیار اندک و مقدماتی این بند را آغاز کرده‌است.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG