لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

سنگ تهداب مرکز فرهنگی بامیان گذاشته شد


بزرگترین مرکز فرهنگی بامیان به روز یکشنبه با حضور وزیر شهرسازی کشور، سفیر کشور کوریای جنوبی و مسئولان سازمان یونسکو در مرکز ولایت بامیان تهداب گذاری شد.

این مرکز با کمک مالی چهار میلیون و پنج صد هزار دالر امریکایی دولت کوریای جنوبی ساخته می‌شود.

چین کی هونگ سفیر کشور کوریای جنوبی در افغانستان در این مورد گفت:

"این اولین پروژه انکشافی کشورکوریای جنوبی در ولایت بامیان است که این پروژه یک هدیه برای مردم بامیان نیز می‌باشد. این پروژه می‌تواند به عنوان سمبول دوستی بین کوریای جنوبی و افغانستان باشد"

این پروژه در سه فاز ساخته خواهد شد که فاز اول و دوم آن از طرف کشور کوریا با مبلغ ۴.۵ میلیون دالر امریکایی در مدت دو سال ساخته خواهد شد و همینطور وزارت شهرسازی افغانستان نیز وعده داد تا از بودجه خودش فاز سوم این پروژه را تکمیل کند.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی کشور در این مورد گفت:

"حکومت افغانستان کار ساخت فاز سوم این مرکزفرهنگی را به عهده می‌گیرد که بودجه آن بیش از یک میلیون دالر امریکائی خواهد بود که کار ساخت آن در سال ۱۳۹۶ خورشیدی آغاز خواهد شد."

این مرکز در مقابل مجسمه‌های بودای صلصال و شهمامه ساخته می‌شود که دارای امکانات مختلف می‌باشد.

پاتریشیاف فک فیلیپس مسئول سازمان یونسکو در این مورد گفت:

" مرکز فرهنگی بامیان شامل موزیم، کتابخانه، سالون نمایشگاه، سالون ورزشی و دفاتر برای کارمندان می‌باشد که با ساخت این مرکز آثار باستانی بامیان در این مرکز نگهداری خواهد شد. این مرکز در سه فاز ساخته می‌شود که فاز اول آن با کمک مالی کوریا در ۱۸ ماه کاری به اتمام خواهد رسید."

در دوران جنگ‌های داخلی و حکومت طالبان بسیاری از آثار تاریخی بامیان تخریب شد و تعداد زیادی از این آثار به کشورهای دیگر بصورت قاچاقی فروخته شدند که به گفته مسئولان محلی بامیان این مرکز جلوی قاچاق آثار باستانی را می گیرد و بعد از این تلاش‌ها بیشتر می‌شود تا آثار دزدیده شده از بامیان دوباره برگردانده شوند تا در این مرکز نگهداری شوند.

از سوی دیگر والی بامیان می‌گوید: ساختن این مرکز برای جذب بیشتر توریست‌ها و حفظ و نگهداری از آثار باستانی باقی مانده در بامیان بسیار مهم است.

طاهر زهیر والی بامیان
طاهر زهیر والی بامیان

طاهر زهیر والی بامیان دراین مورد گفت:

"آبده‌های تاریخی و پارچه‌های تخریب شده بودا در این محل، حفاظت و نگهداری می‌شوند. دولت محلی بامیان تلاش دارد تا آثار و آبده‌های تاریخی که در گذشته قاچاق شده بود را با همکاری سازمان یونسکو به این مرکز فرهنگی آورده شود."

این در حالیست که طرح ساخت مرکز فرهنگی بامیان در سال ۲۰۱۴ توسط سازمان یونسکو در سطح جهان به رقابت گذاشته شد که در این رقابت ۱۰۷۰ طرح از ۱۱۷ کشور جهان شرکت کردند و در پایان طراح آرژانتینی توانست در این رقابت پیروز شود.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG