لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

بندر چابهار ایران باشنده‎گان ولایت فراه را خوشبین نموده‎است


باشنده‎گان و تجار در ولایت فراه از باز شدن بندر ترانزیتی چابهار خوشبین هستند.

بگفته آن‎ها این بندر می‎تواند که ولایت فراه را به بازار ترانزیت جهانی و آسیای میانه وصل نموده و بر تجارت و اقتصاد در این ولایت تاثیر مثبت بگزارد.

حاجی عبدالستار یک تن از تجاران در ولایت فراه می‎گوید که بندر چابهار می‎تواند به صادرات میوه و سبزیجات فراه به کشورهای عربی یک چانس خوبی باشد. بگفته او اگر دولت به صادرات میوه جات فراه توجه نماید این کار می‎تواند بالای زنده‎گی همه مردم فراه تأثیر مثبت داشته و این ولایت را به یک ولایت اقتصادی در سطح منطقه تبدیل نماید.

بگفته او بندر چابهار می‎تواند به رونق تجارت و اقتصاد در فراه خیلی کمک نماید.

چابهار می‎تواند به صادرات میوه و سبزیجات فراه به کشورهای عربی یک چانس خوبی باشد.
چابهار می‎تواند به صادرات میوه و سبزیجات فراه به کشورهای عربی یک چانس خوبی باشد.

آقای عبدالستار می‌افزاید:

"یکی از نویدهای خوب بر مردم افغانستان و به خصوص به مردم ولایت فراه افتتاح بندر چابهار ایران می‌باشد، بخاطریکه فراه به بندر چابهار نزدیک است و اگر اراکین دولتی ما بتوانند مناسبات بهتری در سطح منطقه حفظ کند و به خصوص بخواهد که میوه فراه را از طریق بندر چابهار به ممالک عربی برساند یک نوید به مردم فراه است و از این حالت که امروز دارد بیرون آید."

در همین‌حال مسئولان ولایتی فراه نیز باز شدن بندر چابهار را یک موفقیت تاریخی به این ولایت می‌داند.

محمد آصف ننگ والی ولایت فراه می‌گوید با گشایش بندر چابهار ولایت فراه به یک منطقه تجارتی جهانی مبدل می‌گردد.

بگفته او بعد از گشایش بندر چابهار حدود ۳۰ درصد تبادله کالا از طریق ولایت فراه صورت می‎گیرد و این می‎تواند که بر اقتصاد ولایت فراه و در کل کشورتأثیر مثبت داشته باشد. بگفته والی فراه در طول سال‎های متمادی ولایت فراه از ترانزیت جهانی دور مانده بود ولی با افتتاح این پروژه می‎تواند به ترانزیتی جهانی وصل گردد.

ننگ: با گشایش بندر چابهار ولایت فراه به یک منطقه تجارتی جهانی مبدل می‌گردد.
ننگ: با گشایش بندر چابهار ولایت فراه به یک منطقه تجارتی جهانی مبدل می‌گردد.

آقای ننگ می‌گوید:

"در طول سال‌های متمادی ولایت فراه از راه ترقی و پیشرفت دور مانده بود و به همین خاطر ترقی خیلی کم نصیب این ولایت شده‌است اما فعلاً یکی از مهمترین راه‌های ترانزیتی که آسیای میانه و جهان را با هم وصل می‌کند از این مسیر میگزرد. فعلاً این بندر چابهار است که از طریق ماهی رود بالای فراه گذشته و فراه را با ترانزیت آسیای میانه وصل می‌کند."

ولایت فراه با کشور ایران در منطقه مرزی مرز ترانزیتی مشترک بنام شیخ ابونصر فراهی دارد که روزانه صدها تن مواد خوراکی و غیر خوراکی از این بندر وارد کشور می‌شود.

بندر چابهار نیز به بندر شیخ ابونصر فراهی نزدیک بوده و به گفته کارشناسان مربوطه این دو بندر می‌تواند فراه و کشورهای آسیای میانه را با هم وصل نماید.

این در حالیست که توافقنامه بندر چابهار چندی پیش میان افغانستان، ایران و هند امضاء شد.

گزارش: احمدشاه فطرت

XS
SM
MD
LG