لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

چرا امریکا می‌خواهد خروج عساکرش از افغانستان بطی شود؟


مقامات امریکایی می‌گویند، احتمال دارد بارک اوباما رئیس جمهور این کشور در مورد تجدید نظر در برنامۀ حضور قوای امریکایی در افغانستان و اینکه آیا برنامۀ کاهش تعداد ۹۸۰۰ نظامی امریکایی به ۵۵۰۰ در افغانستان عملی شود، قبل از اجلاس ناتو که به تاریخ هشتم ونهم ماه جولای سالجاری میلادی در وارسا تدویر می‌یابد، تصمیم نگیرد.

اشتون کارتر(Ash Carter) وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا روز دوشنبه به بروکسل رفته است تا با همتایان اروپایی اش ملاقات کند. انتظار می‌رود که مسئله افغانستان در صدر اجندای صحبت های وی قرار داشته باشد.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، یکی از دلایل بطی ساختن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اینست که متحدان ناتو را تشویق خواهد کرد تا نیروهای‌شان را در افغانستان نگهدارند. در کشوری که نیروهای حکومت اشرف غنی مصروف نبرد با موج تازهء از شورش‌های طالبان اند.

متحدان ناتو به کاهش حضور نیروهایشان در افغانستان کمتر متمایل اند و این مسئله به رئیس جمهور اوباما وقت بیشتر را برای تنظیم و ارایه برنامه اش می‌دهد.

یک دیپلومات که از افشار نامش خودداری کرده، به آژانس خبری رویترز گفته است:
"ما بطور محتاطانه و خوشایند از رغبت برخی متحدان در زمینۀ حفظ نیروها در سطح موجود و حتی تمایل برخی‌ها به غور در افزایش آن، متعجب شده ایم."

وی گفته است، ولی تدویر این اجلاس به مفهوم آن نیست که به یک تصمیم نیاز است.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت:
"تصمیم در مورد تقسیم مسئولیت(broaden the remit)، به هیچ شکل توانایی ما را در زمینۀ ادامه برنامۀ کاهش نیروها به ۵۵۰۰ الی ختم سالجاری میلادی محدود نمی‌سازد."

جاش ارنست گفته است، اگر جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان توصیه کند، رئیس جمهور اوباما روی تغییر در تعداد نیروها غور خواهد کرد.

به نوشتهء نشریۀ دنشنال انترست؛ راین کراکر، جیمز کننگهام، روبرت فین و زلمی خلیل زاد در یک نامۀ مشترک از رئیس جمهور اوباما خواسته اند، الی ختم موعد ریاست جمهوری اش تعداد نیروهای امریکایی را در سطح موجود آن در افغانستان حفظ کند.

آژانس خبری رویترز می‌نویسد، برعلاوۀ سایر موضوعات، این نکته که کشورهای عضو پیمان ناتو تا چه حد حمایت ارایه خواهند کرد، چه پیامی برای حکومت اشرف غنی و شورشیان طالبان در قبال خواهد داشت و چه میراث را برای رئیس جمهور بعدی امریکا باقی می‌گذارد، مسایلی اند که در تصمیم بارک اوباما در زمینه نیروها، سنجیده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG