لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

فعالان: پوهنځی آماده‎گی امتحان کانکور دوباره فعال شود


جامعه مدنی و شورا های اجتماعی از وزارت تحصیلات عالی می‎خواهند که پوهنځی آماده‎گی امتحان کانکور را دوباره فعال نماید.

آنان روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفتند پوهنځی آماده‎گی برای افرادی متضرر از جنگ و مردم ولایات نارام کشور یگانه راه انکشاف متوازن تحصیل بود اما وزارت تحصیلات عالی این پوهنځی را مسدود کرده‎است و نمی‎گذارند که این وزارت با این کار جلو آموزش بهتر ده‎ها هزار جوان را بگیرد.

اعضای جامعه مدنی و شورا های اجتماعی وزارت تحصیلات عالی را هشدار داده‎اند اگر پوهنځی آماده‎گی امتحان کانکور را دوباره فعال نکند راه پیمایی و اعتراضات مدنی را راه اندازی می‎کنند.

آنان می‎گویند این پوهنځی در دو دوره نقش موثری را در موفقیت محصلین ولایات عقب مانده ایفا کرده‎است و مسدود کردن این پوهنځی برای جوانان ولایات ناامن و متضرر از جنگ عواقب ناگوار دارد.

فعالان: پوهنځی آماده‌گی کانکور در دو دوره نقش مؤثری را ایفا کرده‌است.
فعالان: پوهنځی آماده‌گی کانکور در دو دوره نقش مؤثری را ایفا کرده‌است.

خوشحال روهی یکی از فعالان مدنی در مورد چنین گفت:

"خواست ما از حکومت افغانستان این است که دروس پوهنځی آمادگی دوباره آغاز شود و وزیر تحصیلات عالی و مسئولین وزارت تحصیلات عالی به دلیل یکسال به تعلیق انداختن دروس پوهنځی آمادگی مجازات شوند. اگر بعد از این هفته به هدف گشایش پوهنځی آمادگی اقدام نگردد اعضای جامعه مدنی و شورای اجتماعی از طریق اعتراضات مدنی خواهان برخورد قانونی با مسئولین وزارت تحصیلات عالی خواهند شد."

بر اساس معلومات جامعه مدنی پوهنځی آمادگی امتحان کانکور بر اساس فرمان شماره ۳۰۰ حامد کرزی رئیس جمهور پیشین بخاطر ایجاد شد که فارغان صنوف ۱۲ مناطق جنگ زده به طرق خاص امتحان کانکور آشنایی حاصل کنند.

در سال‎های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۳ تعدادی زیادی از فارغان ۶۰۰ لیسه مناطق متضرر از جنگ در پوهنځی آمادگی آموزش دیدند و به پوهنتون‎ها راه یافتند.

پوهنځی آمادگی بخاطری ایجاد شده بود که گفته می‎شد فارغان لیسه‎های مناطق جنگ زده به آسانی همچون فارغان لیسه‎های کابل و مناطق آرام به پوهنتون‎ها راه یافته نمی‎توانند.

فعالان مدنی حالا اعتراض دارند که اگر پوهنځی آمادگی بسته شود دروازه تحصیلات عالی به روی بسیاری از دانش آموزان مناطق متضرر از جنگ بسته خواهد شد.

وزارت تحصیلات عالی می‎گوید بخاطر هر چه خوبتر شدن پروسه کانکور این پروسه مسئولیت وزارت معارف شناخته شده‎است و این وزارت مکلف است تا برای امتحان پوهنتون‎ها دانش آموزان بهتر را معرفی کند.

امین: دوره آماده‌گی بر اساس تفاهم بین وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف تعلیم پیش از لیسانس مربوط معارف می‌شود.
امین: دوره آماده‌گی بر اساس تفاهم بین وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف تعلیم پیش از لیسانس مربوط معارف می‌شود.

فیصل امین سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"دوره آمادگی لغو نشده‎است بلکه بر اساس یک تفاهم که بین وزارت‎های تحصیلات عالی و معارف صورت گرفته تصمیم به این شد که تعلیم جوانان پیش از مقطع لیسانس مربوط به معارف می‎شود وقتی می‎گویم این‎ها آمادگی کانکور را بگیرند این پیش از مقطع لیسانس است وزارت محترم معارف این را پیش ببرد بعد از اینکه این روند تکمیل شد زمینه برگزاری امتحان کانکور شان ما انشالله همکاری می‎کنیم."

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت تاکنون تصمیم حکومت در این مورد به آنان نرسیده‎است و اگر این وزارت به این کار موظف شود به گونه منظم آنرا انجام خواهد داد.

شاگردان و معلمین مناطق دور دست کشور می‎گویند به دلیل ناامنی‎ها نظام آموزشی آنان با مشکل مواجه‎است.

عبدالرزاق دوست یک آگاه امور می‎گوید حکومت مکلف است تا برای شاگردان زمینه‎های آموزشی را فراهم نماید.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG