لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

کابل پست: دیگر نباید برای پاکستان حوصله کرد


درگیری میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم و تأثیرات رد کردن فرمان رئیس جمهور در مورد اصلاح سیستم انتخاباتی مهمترین مطالب و تبصره‎های روزنامه‎های چاپ امروز کابل را تشکیل می‎دهد.

کابل پست

روزنامه کابل پست در سرمقاله‎اش به موضوع درگیری میان نیروهای سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم پرداخته و نوشته‎است که دیگر نباید برای پاکستان حوصله کرد.

سرمقاله نویس گفته‎است که پالیسی افغانستان در برابر پاکستان محافظه کارانه و خطرناک است.

سرمقاله نویس نوشته‎است که پاکستان همواره در امتداد خط فرضی دیورند تخطی می‎کند اما حکومت افغانستان از این تخطی‎ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت نکرده‎است.

سرمقاله نویس می‎گوید که نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع از کشور را دارند و حکومت باید به تخطی‎های پاکستان با جرأت پاسخ بدهد.

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش نوشته‎است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و سراعلی قومندان نیروهای مسلح این کشور به نیروهای امنیتی دستور داده تا به تجاوزگران جواب دندان شکن بدهند.

سرمقاله نویس گفته‎است که نیروهای پاکستانی دو شب قبل پس از حمله از سوی نیروهای سرحدی افغانستان با شکست مواجه شدند و اجساد شان در میدان باقی ماند.

به باور سرمقاله نویس، اگر پاکستان به تخطی‎هایش همچنان ادامه دهد ملت افغانستان در برابرش خیزش کرده و حکومت هم نخواهد توانست جلو مردم را بگیرد.

سرخط

رد فرامین تقنینی رئیس جمهور تقابل یا تعامل حکومت و ولسی جرگه، روزنامه سرخط سرمقاله‎اش را زیر همین عنوان نوشته‎است.

سرمقاله نویس گفته‎است که ولسی جرگه روز گذشته بار دیگر فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی را رد کرد و انتخابات آینده با سرنوشت نا معلومی روبرو گردید.

سرمقاله نویس می‎گوید که رئیس جمهور حالا می‎تواند با کمک ستره محکمه یا کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی فرمان‎اش در مورد اصلاحات انتخاباتی را عملی کند.

ویسا

و روزنامه ویسا در سرمقاله‎اش نوشته‎است که رد فرمان تقنینی از فاجعه جلوگیری کرد اما حکومت نیز برای برگزار نکردن انتخابات به موقع بهانه بدست آورد.

سرمقاله نویس گفته‎است که اگر ولسی جرگه این فرمان را تصویب می‎کرد کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی بر اساس پنجاه درصد مربوط رئیس جمهور و پنجاه درصد مربوط رئیس اجرائیه تعیین می‎گردیدند.

سرمقاله نویس می‎گوید که برعلاوه حکومت نماینده‎های سفارت‎های امریکا و بریتانیا در کابل نیز با اعضای ولسی جرگه گفتگوهای پنهانی داشتند تا فرمان رئیس جمهور در مورد اصلاحات انخاباتی را تصویب کنند.

به باور نویسنده سرمقاله همین تماس‎های پنهانی سفارت خانه غرور برخی وکلا را برانگیخته و آنان این فرمان را رد کردند.

XS
SM
MD
LG