لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

نزدیکی کابل با دهلی نو و اقدام نظامی پاکستان در تورخم


حکومت افغانستان می‌خواهد تشنج میان نظامیان سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که اعتراض جدی‌اش را مبنی بر حمله نظامیان پاکستانی بالای نیرو های سرحدی افغان و ایجاد تأسیسات در امتداد خط فرضی دیورند را با سفیر پاکستان در افغانستان شریک کرده‎است.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان سفیر پاکستان در افغانستان را روز دو شنبه احضار کردند و موضوع حمله نظامیان پاکستانی بر نیروهای سرحدی افغان در تورخم را از طریق سفارت افغانستان در پاکستان نیز تعقیب می‎کنند.

آزاد: موضوع حمله بر نظامیان افغان را سفارت افغانستان در پاکستان تعقیب می‌کند.
آزاد: موضوع حمله بر نظامیان افغان را سفارت افغانستان در پاکستان تعقیب می‌کند.

آقای آزاد می‌گوید:

"روز گذشته وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کرد و مراتب اعترا‌ض‌اش را به وی بیان کردند و ما هم از طریق سفارت ما در پاکستان این مسئله را پیگیری می‌کنیم."

این درحالیست که وزارت خارجه پاکستان نیز روز دوشنبه در پیوند به این موضوع شارژدافیر سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرد و از وی خواست تا درباره حوادث اخیر در تورخم تحقیقات دقیق انجام دهند.

از دو روز به این سو درگیری وقفه‌ای میان نظامیان سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم جریان دارد و به هر دو طرف تلفات نیز وارد شده‌است.

در این‌حال محمد ایوب حسن‌خیل رئیس ارکان نیرو‌های سرحدی در شرق افغانستان به رادیو آزادی گفته‌است که حوالی ساعت ۹ شب یکشبنه درگیری میان دو طرف پس از آن آغاز شد که نیروهای پاکستانی بدون هماهنگی با حکومت افغانستان می‌خواستند در دروازه تورخم بار دیگر به اعمار تأسیسات اقدام کنند.

به گفته وی، پس از آن که نیرو‌های افغان مانع این کار نظامیان پاکستانی شدند، آن‌ها بالای قوای افغان با سلاح سبک و سنگین حمله کردند.

از سوی هم شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که پیشرفت‌های اخیر در کشور و نزدیکی دهلی نو و کابل سبب تحریک شدن پاکستان به اقدام نظامی در تورخم شده‌است.

سعیدی: افتتاح بند سلما و بندر چابهار پاکستان را خفه کرده‌است.
سعیدی: افتتاح بند سلما و بندر چابهار پاکستان را خفه کرده‌است.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در پاکستان می‌گوید:

"پس از افتتاح شدن بند سلما، بندر چابهار پاکستان را خفه کرده‌است و تحت فشار قرار گرفته. کوشش می‌کند یک مشکل منطقه‌ای را ایجاد کرده تا جهان را متوجه بسازد."

آقای سعیدی همچنان گفت که رئیس جمهور غنی برای خوش ساختن پاکستان به نهاد های دولتی گفته‌است که روی این موضوع دیگر تبصره نداشته باشند.

مینه‌پال: حکومت افغانستان می‌خواهد تشنج بمیان آمده در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کند.
مینه‌پال: حکومت افغانستان می‌خواهد تشنج بمیان آمده در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کند.

این موضوع را از دوا خان مینه پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور پرسیدم، وی در پاسخ چنین گفت:

"حکومت افغانستان می‌خواهد که تشنج بمیان آمده در تورخم را از راه دیپلوماتیک حل کند هر مشکل که میان افغانستان و پاکستان ایجاد می‌گردد به زیان هر دو کشور است."

روز دوشنبه یک مبنع معتبر دولتی افغانستان به رسانه‌ها گفته است که اسناد مستند در مورد تجاوز آشکار پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند را به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌سپارند.

اما اینکه مشکل بمیان آمده در تورخم و مشکلات باشندگان دو طرف خط فرضی دیورند چه زمانی حل

خواهد شد، تا هنوز به این سوال پاسخ روشن و دقیق داده نشده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG