لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

سرنوشت مبهم گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، گفتگوهای صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از سوی این شورا نهایی شده‌است.

پس از برگشت هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل، امیدواری‌ها بر این بود که موافقتنامه صلح میان حکومت افغانستان و این حزب امضا شود اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در حال حاضر چیزی تازه در این باره برای گفتن ندارد.

عطاالرحمان سلیم معاون این شور روز سه شنبه به رادیو آزادی با اشاره به اینکه گفتگوهای صلح با حزب اسلامی از سوی این شورا نهایی شده اما بحث‌های اخیر در مورد با حکومت تا کنون باقی مانده‌است، گفت که شورای عالی صلح زمینه گفتگو میان هیئت حزب اسلامی و رئیس جمهور را فراهم ساخته اما اینکه دو طرف چه زمانی با هم ملاقات می‌کنند مربوط به حکومت می‌شود.

سلیم: اینکه حکومت افغانستان و حزب اسلامی بعداً چه برنامه دارند هم با ما شریک ساخته نشده‌است.
سلیم: اینکه حکومت افغانستان و حزب اسلامی بعداً چه برنامه دارند هم با ما شریک ساخته نشده‌است.

آقای سلیم می‌گوید:

"دو نفر آمدن با رئیس شورای عالی صلح ملاقات داشتند و ملاقات شان به خاطر این بود که ما حامل پیام به رئیس جمهورهستیم، رئیس شورای صلح هدایت داد زمینه سازی شد و آن‌ها رفتند طرف رئیس صاحب جمهور اینکه رئیس جمهور را دیدند یا نه و اینکه رئیس جمهور برایشان چه گفت و چه نگفت حرف‌های است که با ما شریک ساخته نشده و اینکه بعداً چه برنامه دارند هم با ما شریک ساخته نشده‌است."

بیش از دو ماه می‌شود که گفتگوهای صلح میان هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی و حکومت افغانستان جریان دارد.

پس از چند دور مذاکره میان این دو طرف روی یک مسوده ۲۵ ماده‎یی موافقه نیز صورت گرفته‎است.

بر اساس معلومات شورای عالی صلح، نسخه‎های از این توافقنامه به رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی فرستاده شد وپس از تقریباً دو هفته هیئت حزب اسلامی دوباره به کابل برگشت.

برخی رسانه‎ها گزارش داده‎اند که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از جمله ۲۵ ماده مسوده روی سه ماده آن ملاحظه دارد.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در زمینه نظر ریاست جمهوری افغانستان و هیئت حزب اسلامی را نیز داشته باشد اما موفق نشد.

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند که صلح با یک گروه مخالف مسلح موضوع مهم بوده و باید از دقت و حوصله کامل در این زمینه کار گرفته شود.

خواصی: ازینکه حزب اسلامی هیچ نوع امتیاز خواهی نه کرده‎است، خرسند هستم.
خواصی: ازینکه حزب اسلامی هیچ نوع امتیاز خواهی نه کرده‎است، خرسند هستم.

عبدالستار خواصی یکی از اعضای این جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این موضوع بسیار حوصله به کار است، من امیدوار هستم که این کار انجام می‎شود و خرسند هستم که حزب اسلامی هیچ نوع امتیاز خواهی نه کرده‎است و از حکومت و حزب اسلامی به خاطر خرسندم که هر دو طرف برای صلح علاقمندی دارند. خواست من از هر دو جانب اینست که به خاطر ملت مظلوم افغانستان از هر نوع خواهشات شان بگذرند و خواست‎های مطرح شود که در آن مردم افغانستان به آرامی می‎رسند."

مشخص نیست که روی کدام دلایل روند گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی بطی شده‎است اما قبل از این هیئت حزب اسلامی گفته‎است که برخی حلقات تلاش دارند تا مانع گفتگوهای صلح شوند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG