لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

یک دختر جوان در غور به قتل رسید


مقامات دولتی در غور تائید می‌کنند که شب گذشته یک دختر در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب مرکز این ولایت توسط اقاربش کشته شده‌است.

عزیز گل شب گذشته از سوی اقوامش به اتهام فرار از منزل در قریه آهنگران این ولایت کشته شد.

مقامات اداره محلی غور می‌گویند: این دختر نا وقت شب گذشته بعد از آن از سوی وابسته گانش به قتل رسید که همراه با یک پسر از خانه‌اش فرار کرده بود.

غلام ناصر خاضع والی غور می‌‎گوید که هر چند درست بودن چگونگی این رویداد تا هنوز مشخص نشده‌است، اما نیروهای امنیتی جهت دستگیری عاملین این رویداد به محل فرستاده شده‌اند.

وی گفت:

" اطلاعاتی که به ما رسید نا وقت شب گذشته یک دختر با یک پسر از خانه خود فرار کرده و به یک قریه دیگر رفته بود و بعد از سوی اقوام شوهر خود تعقیب شده بود، چون افرادی که تعقیب می‌کردند مسلح هم بودند و دختر را که به قریه دیگر بود به اختیار ‌شان قرار داده شده و او را به قتل رساندند و ما ساعت سه بجه شب گذشته و امروز هم هیئت خود را روان کردیم تا قضیه را بررسی کنند که ببینیم چه گزارش میدهند."

در همین حال هاجره بشیری مدیر حقوق ریاست امور زنان غور می‌گوید که این دختر شب گذشته پس از آن که کشته شده است در نیمه‌های شب دفن گردیده ولی به گفته وی قرار است تا جسد عزیزگل به خاطر معاینات، دوباره از قبر کشیده شود.

بشیری با ابراز نگرانی از وضعیت زنان در این ولایت می‌گوید که عدم مبارزه قاطع حکومت برای دستگیری عاملین خشونت علیه زنان، سبب تکرار این رویدادها می‌شود.

وی افزود:

" وقتی که به آهنگران نزدیک‌ ترین منطقه مرکز غور زنان کشته می‌شوند و تیر باران می‌شوند معلوم است که دولت هیچ اراده برای مبارزه با خشونت علیه زنان ندارد و نمی‌تواند جلو این کار را بگیرد و این قضیه واقعاً بسیار برای ما نگران کننده بود و آینده خطرناک دارد."

محمد حسن حکیمی یکی از فعالان مدنی غور نیز این رویداد را نگران کننده خواند.

آقای حکیمی می‌گوید که هر چند گفته شده بود که این دختر شوهردار بوده اما اکنون ثابت شده که شوهر نداشته است و به گونه بی‌رحمانه تیرباران گردیده‌‌است.

وی نیز حکومت را مقصر اصلی دوام این رویداد‌ها می‌داند:

" متأسفانه که این خانم که شوهر هم نداشته بسیار به بی‌رحمی که در هیچ قانون چنین گفته نشده چه این که در اسلام باشه تیر باران شده و این بر می‌گردد به بی‌مسئولیتی حکومت، ما هر چه قضیه که داشتیم از جمله قضیه رخشانه که تاهنوز عاملین آن دستگیر نگردیده و این سبب افزایش این قضایا می‌شود."

عزیزگل اولین دختر جوان نیست که در غور قربانی افراط گرائی و خشونت‌های خوانوادگی می‌شود، سنگسار رخشانه در شمال مرکز ولایت غور، شلاق زدن یک خانم در داخل دستگاه دولت و ده‌ها رویداد دیگر از مواردیست که در گذشتۀ نه چندان دور اتفاق افتاده‌است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG