لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

الکوزی: معضل تورخم ۱۰ میلیون دالر خساره به تجار افغان رسانده‌است


خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که مشکل به میان آمده در گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان در چند روز اخیر سبب شده تا تجار و سرمایه گذاران افغان بیش از ده میلیون دالر خساره ببینند.

این اتاق معضل به میان آمده در گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان را از نگاه اقتصادی مشکل جدی خوانده و می‎گوید که در این خصوص نه تنها تجار افغان متضرر می‎شود بلکه بالای مارکیت‎های کشور نیز تأثیر منفی برجا گذاشته‎است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که ۶۰ درصد مواد از پاکستان داخل کشور می‎شود و حالا با مسدود شدن راه تورخم بیشتر کانتینر ها در آنجا متوقف شده‎است.

آقای الکوزی می‌گوید:

"مشکل بسیار جدی است و نه تنها که ضرر به تجار می‌رسد بلکه بر مارکیت هم تأثیر منفی دارد چون بیشتر مواد غذایی از پاکستان وارد کشور می‎شود و یا افغانستان جنس از راه کراچی روان می‎کند و اموال که از کراچی بارگیری شده‎است اکثر آن مواد خوراکه است که متأسفانه اکنون متوقف استند."

الکوزی: از مسدود شدن گذرگاه نه تنها افغانستان بلکه پاکستان نیز متضرر می‌شود.
الکوزی: از مسدود شدن گذرگاه نه تنها افغانستان بلکه پاکستان نیز متضرر می‌شود.

آقای الکوزی گفت اینکه گذرگاه تورخم مسدود شده‎است نه تنها سرمایه گذران افغان متضرر می‎شوند بلکه به پاکستان نیز نقصان می‎رسد چون به گفته وی بیشترین اموال آن کشور به افغانستان میاید.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، سالانه به ارزش دونیم میلیارد دالر مواد از پاکستان وارد افغانستان می‎شود که از این میان ۶۰ درصد آن از راه تورخم وارد کشور می‎شود.

به گفته مسئولان این اتاق، اگر گذرگاه تورخم مسدود نباشد به گونه معمول روزانه یک ونیم تا سه هزار کانتینر اموال از این مسیر عبور می‎کند.

مشکل در گذرگاه تورخم پس از آن به وجود آمد که نظامیان پاکستانی روز یکشنبه بدون اینکه حکومت افغانستان را در جریان بگذارند دست به ساخت تأسیسات در نقطه صفری زدند که با ممانعت نیروهای افغان روبرو شدند.

نظامیان پاکستانی دست به ساخت تأسیسات در نقطه صفری زدند.
نظامیان پاکستانی دست به ساخت تأسیسات در نقطه صفری زدند.

این مسئله سبب شد که سه روز درگیری وقفه‌‎یی میان نظامیان سرحدی افغان و پاکستانی در تورخم ادامه یابد اما در حال حاضر آتش بس صورت گرفته‎است.

در این میان آگاهان امور اقتصادی می‎گویند که مشکل به میان آمده در گذرگاه تورخم بیشترین نقصان آن از لحاظ اقتصادی به سکتور خصوصی در کشور رسیده‎است.

اعتبار خان زدران یکی از این آگاهان می‌گوید:

"تنش که میان افغانستان و پاکستان در این چند روز به میان آمده بود بدون شک به زیان اقتصاد کشور و بخصوص سکتور خصوصی داشته‌است و از طرف دیگر به همین پیمانه یا بیشتر از آن به پاکستان نیز ضرر می‌رسد."

افغانستان در بخش تجارت ۹۶ درصد واردات و چهار درصد صادرات دارد و به گفته آگاهان از لحاظ مواد مصرفی این کشور کاملاً متکی به کشور های همسایه بخصوص پاکستان می‎باشد.

اعتبار خان زردان می‎گوید که بخاطر اینکه بیشترین مواد غذایی از پاکستان وارد کشور می‎شود و در این بخش وقفه به میان نیاید حکومت باید برای حل مشکل تورخم راه حل سیاسی را در پیش گیرد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG