لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

ایران در مورد سرمایۀ منجمد اش توسط امریکا استیناف طلب شد


محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا در ماه اپریل سال جاری میلادی فیصله کرد تا حدود دو میلیارد دالر سرمایۀ منجمد شدۀ ایران در امریکا که معادل ۱.۷ میلیارد یورو می‎شود به خانواده‎های قربانیان و کسانی پرداخته شود که از حملات تروریستی که تهران در آن متهم است جان به سلامت برده‎اند.

محکمۀ بین‌المللی عدالت که در هاگ مستقر است می‌گوید، ایران بر ضد این فیصلۀ محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا، استیناف طلب شده‌است.

در اعلامیه محکمۀ بین‌المللی عدالت گفته شده‌است، تهران استدلال می‌کند که ایران و شرکت‌های متعلق به این کشور، دارای حق مصونیت از سیستم قضایی و محاکم امریکا اند.

بر اساس فیصلۀ محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا حملات تروریستی که ایران در آن متهم است و به قربانیان آن از پول‌های منجمد شدۀ این کشور غرامت پرداخته خواهد شد، بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در بارک‎های نظامی امریکا در شهر بیروت و بمب گذاری برج‎های خوبار (Khobar) در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ را شامل می‎شود.

بر اساس فیصله محکمه عالی امریکا ایران در حمله بر برج‌های خوبار در عربستان سعودی نیز متهم شده‌است.
بر اساس فیصله محکمه عالی امریکا ایران در حمله بر برج‌های خوبار در عربستان سعودی نیز متهم شده‌است.

ایران که بر اساس توافقنامۀ اخیر اتمی با قدرت‌های بزرگ جهان سرمایه‌هایش از حالت انجماد بیرون شده‌است، با عصبانیت به این فیصلۀ محکمۀ عالی امریکا عکس‌العمل نشان داده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، حسن روحانی رئیس جمهور ایران ناوقت روز چهارشنبه گفت:

"ایران بطور رسمی اعتراض‌اش را به محکمۀ بین‌المللی تسلیم کرده‌است، ما تا زمانیکه به نتیجه برسیم بالای این دوسیه فشار وارد خواهیم کرد."

روحانی: ما تا زمان دستیابی به نتیجه بالای این دوسیه فشار خواهیم آورد.
روحانی: ما تا زمان دستیابی به نتیجه بالای این دوسیه فشار خواهیم آورد.

مطبوعات ایران با نقل قول از حسن روحانی نوشته‌اند که محاکم امریکا بطور غیر قانونی تصمیم گرفته‌اند تا این منابع پولی را به امریکایی‌ها و خانواده‌های قربانیانی که در لبنان کشته شده‌اند، پرداخت کند.

در اعلامیه محکمۀ بین‌المللی عدالت گفته شده‌است که ایران می‌گوید، محاکم امریکا به خاطر اتهام دست داشتن تهران در حملات مختلف تروریستی عمدتاً در خارج از ایالات متحده، بیش از ۵۶ میلیارد دالر پرداخت غرامت را بر ضد ایران فیصله کرده‎اند.

اینک محکمۀ بین‌المللی سازمان ملل متحد که هفتاد سال از تأسیس آن می‎گذرد و اخیراً سالروز ایجادش را تجلیل کرد، باید تصمیم بگیرد که آیا صلاحیت حقوقی غور بالای این مسئله را دارد، یا خیر؟

XS
SM
MD
LG