لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

۲۵۰۰۰ کارگر افغان به عربستان سعودی فرستاده می‌شود


وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گوید که در نظر دارد تا هزاران کارگر افغان را به عربستان سعودی بفرستد.

این وزارت اطمینان می‌دهد که ۲۵ هزار کارگر افغان بخاطر کار در بخش‎های مختلف به عربستان سعودی فرستاده می‎شود.

مسئولین این وزارت می‎گویند که در زمینه میان مقامات افغان و عربستان سعودی پیشرفت‎ها صورت گرفته و امیدوار اند که بزودی در این خصوص تفاهمنامه نیز میان دو کشور امضاء شود.

واصل نور مهمند معین این وزرات روز پنچ‎شنبه به رادیو آزادی گفت که طرزالعمل‎ها در خصوص روند فرستادن کارگران افغان به عربستان سعودی آماده شده‎است.

آقای نور می‌گوید:

"چندی قبل عربستان سعودی این را پذیرفت که ۲۵ هزار نفر ما را قبول می‎کنند بخش‎های تخنیکی که از سوی آنان مطرح شده‎است تفاهمنامه تا کنون امضا نشده‎است ماه گذشته هم معین ما خواسته شده بود تا آنان را از نزدیک ملاقات کند و تفاهمنامه امضا شود چیزیکه قبل از امضای تفاهمنامه روی آن باید تفاهم صورت گیرد بخش تخنیکی آن است."

نور: عربستان سعودی پذیرفته است که ۲۵ هزار کارگر ما را قبول می‌کند.
نور: عربستان سعودی پذیرفته است که ۲۵ هزار کارگر ما را قبول می‌کند.

آقای مهمند گفت که عربستان سعودی می‎خواهد تا کارگران افغان دارای تذکره تابعیت، پاسپورت و اسناد معتبر کار، حرفه و تجربه باشند.

وی افزود که کمیته مشترک از چند ارگان حکومتی برای بررسی و تکمیل اسناد کارگران، دست به کار شده‎اند.

در این‎حال مرکز آموزشی افغان کوریا که از حدود ده سال به این‎سو در بخش‎های مختلف حرفه کارگران را آموزش می‎دهد می‎گوید که از این مرکز همه ساله صدها جوان با اسناد معتبر فارغ می‎شوند.

میر جلال‎الدین حشام رئیس این مرکز به رادیو آزادی گفت:

"در خصوص سند آن کدام مشکلی وجود ندارد در همه مراکز که اسناد صادر می‎شود قبل از اینکه حرف اسناد مطرح باشد مهارت و کیفیت شخص مطرح است فارغین ما می‎رود به مارکیت کار در مارکیت دوباره از آن امتحان گرفته می‎شود در آنجا نظر به مهارت که دارد استخدام می‎شود."

پیش از این نیز وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفته‎است که برای فراهم سازی زمینه‎های کاری به جوانان افغان، قرارداد های را با کشورهای خارجی به امضا می‎رساند.

بر اساس معلومات این وزارت، یک تفاهمنامه در این مورد با قطر صورت گرفته بود اما بنا به برخی دلایل پروسه اعزام کارگران افغان به آنجا متوقف گردید.

از سوی هم معروف قادری رئیس اتحادیه سراسری کارگران افغانستان با در نظرداشت مشکلات کارگران در این کشور از حکومت می‎خواهد تا روند فرستادن کارگران افغان به عربستان سعودی را سرعت بخشد.

آقای قادری می‌گوید:

"عملاً کار اعزام تا کنون آغاز نشده و در حد تفاهم است تأکید ما این بوده که الی ایجاد زمینه کار هرچه زودتر باید تفاهمنامه‎ها نهایی شود تا تأسیس مهارت آغاز شده ارزیابی شوند تا مارکیت کار را در بیرون از دست ندهیم."

این درحالیست که بر اساس گزارش‎ها در حال حاضر ۲۴ درصد افراد واجد شرایط کار در کشور از بیکاری رنج می برند.

شماری از مردم می‌گویند مشکلات و بی‌کاری باعث می‌شود تا جوانان به هر گونه مشکل لبیک گویند و خود را به کشور های اروپایی برسانند.

مردم: این مشکل باعث می‌شود تا جوانان به هر گونه مشکل لبیک گویند و به خود را به کشور های اروپایی برسانند.
مردم: این مشکل باعث می‌شود تا جوانان به هر گونه مشکل لبیک گویند و به خود را به کشور های اروپایی برسانند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته‎است که حل مشکلات کارگران در صدر برنامه‎های کاری حکومت قرار دارد.

اما اتحادیه کارگران افغانستان می‎گوید که حکومت این کشور همواره برای حل مشکلات آنان تعهد سپرده‎است اما به گفته مسئولان این اتحادیه در این زمینه اقدامات عملی صورت نگرفته‎است.

گرازش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG