لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

کلیفلند: کابل و اسلام آباد معضله تورخم را از طریق گفتگو حل کنند


چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو
چارلز کلیفلند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو

سخنگوی ماموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید: حکومت های افغانستان و پاکستان را برای انجام مذاکرات به هدف حل تنش به میان آمده در گذرگاه تورخم، تشویق می‌کنند.

جنرال چارلز کلیفلند روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که رفع حل مشکل از این طریق یگانه گزینه است.

وی گفت:

"بهترین نقشی را که ماموریت حمایت قاطع ناتو در این راستا بازی کرده می‌تواند اینست که تلاش هایش را برای تشویق حکومت‌های افغانستان و پاکستان برای انجام مذاکره در این مورد ادامه دهد، باور ما اینست که این مشکل از طریق راه‌های دیپلوماتیک می‌تواند حل شود و از همین سبب آنان را تشویق به این کار می‌کنیم."

حکومت افغانستان و اعضای شورای ملی نیز تأکید می‌کنند که درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و پاکستانی راه حل نیست بلکه این مشکل باید از طریق دیپلوماتیک برطرف شود.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

در سلسله همین تلاش‌های دیپلوماتیک حضرت عمرزاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در صفحه فیسبوک اش نوشته که در مورد پایان تنش‌ها در تورخم و توقف ساخت تأسیسات در این گذرگاه با هیئت اردوی پاکستان صحبت کرده، اما آقای زاخیلوال نوشته که خلاف توقع کار ساخت دروازه متوقف نشده‎است.

تنش‌ها در گذرگاه تورخم به روز یکشنبه پس از آن به میان آمد که نظامیان پاکستان تلاش کردند تا در نقطه صفری، تأسیسات ایجاد کنند، اما با واکنش نیروهای امنیتی افغان روبرو شدند.

دراین حال محمد نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک نشست خبری به روز پنجشنبه گفته که تبادل آتش در تورخم میان نیروهای امنیتی افغان و پاکستانی مسئله جدی نبوده و به معنی آغاز جنگ میان دو کشور نیست.

وی گفت این گونه مسایل معمولاً از طریق گفتگوها حل می‌شود:

"این مسئله به این معنی نیست که در آنجا جنگ آغاز شده باشد، تنش که به وجود آمده در هر کشوری که بنادر عمومی در آنجا است اتفاق می افتد اما سپس از طریق گفتگو و تماس این مسایل حل می‌گردد."

در این میان ودیر صافی یکی از آگاهان مسایل سیاسی می‌گوید، بر بنیاد قوانین بین‌المللی اگر کشوری برای حل تنش‌ها، قبل از آزمایش راه‌های صلح آمیز، از جنگ کارگیرد، به حیث یک کشور متجاوز شناخته می‌شود و باید تحت فشارهای جامعه جهانی قرارداده شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG