لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

چرا امریکا و ناتو خواهان حفظ عساکر شان در افغانستان اند؟


کریسچن ساینس مانیتور

روزنامۀ کریسچن ساینس مانیتور مطلبِ را تحت عنوان چرا امریکا و ناتو پلان دارند تا عساکر شانرا در افغانستان حفظ کنند، نوشته است.

روز نامه می‌نویسد: ناتو چهارشنبه گذشته فیصله کرد که پایگاه‌های خود در افغانستان را حفظ کند و ممکن ماموریت‌اش در آن کشور را نیز تمدید کند و این احتمال هم وجود دارد که امریکا تا ختم سال جاری میلادی بیرون کردن هزار‌ها عسکرش از افغانستان را به تعویق باندازد.

کریسچن ساینس مانیتور می‌نویسد: پس از اینکه ناتو روی افزایش حضور نظامی در پولند و مناطق بالتیک فیصله کرد، در حالی روی حفظ پایگاه‌ها تصمیم گرفت که امریکا روی پلان بیرون کردن عساکرش ازین کشور غور می‌کند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد: در پانزده سال گذشته حدود ۲۲۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

در حال حاضر ۹۸۰۰ عسکر امریکایی در افغانستان مستقر اند که بر اساس پلان واشنگتن تا پایان سال جاری این شمار به ۵۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

اما از چند ماه بدینسو گفته می‌شود که ممکن در شمار عساکر که قرار است در افغانستان باقی بماند کاهش نخواهد آمد.

روزنامه کریسچن ساینس مانیتور به نقل از مقامات بریتانیایی می‌نویسد: آش کارتر وزیر دفاع امریکا ممکن روی تغییر پلان کاهش عساکر امریکایی از افغانستان بگونۀ رسمی غور کند.

نشنل انترست

نشریۀ نشنل انترست در شمارۀ اخیر خود با اشاره به کشته شدن یک عضو پارلمان افغانستان که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) ادعای مسئولیت آن را کردند، تحت عنوان "امریکا، ایران و پاکستان، مبارزه از سه جهت برای افغانستان" می‌نویسد: به تاریخ ششم جون "ولایت خراسان" شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) ادعای مسئولیت قتل شیرولی وردک یک عضو پارلمان افغانستان را کرد. در صورتیکه این مسئله تایید شود، فصل تازه‌ای در توانایی داعش در افغانستان باز خواهد شد.

این حمله در حالی صورت گرفته است که استادان پوهنتون غزنی در مورد نفوذ داعش در بین محصلان هشدار داده اند که یک نشانۀ دیگر از تلاش این گروه برای جلب حمایت در این کشور محسوب می‌شود.

مطبوعات افغانستان نیز گزارش‌های را در مورد تلاش‌های این گروه در زمینه تحکیم روابط‌شان با طالبان نشر کرده اند که به نوشته نشریۀ نشنل انترست جنرال چارلز کلیفلند سخنگوی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان نیز آن را تائید کرده است.

نشریۀ نشنل انترست می‌نویسد: در حالیکه اسلامگرا‌های تندرو به رنگ‌های مختلف به توطیه‌های شان در قلمرو افغانستان ادامه می‌دهند و تا هنوز تلاش‌های لازم جامعۀ جهانی تطبیق نشده، مبارزه با اسلامگرا‌یان تندرو در افغانستان یک زمینۀ طلایی را برای مشارکت بین‌المللی به شمول همکاری بین ایالات متحدۀ امریکا، پاکستان و ایران فراهم می‌کند و تاریخ نشان می‌دهد که این مسئله امکان پذیر است.

XS
SM
MD
LG