لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

کابل پُست: پاکستان از گفتگوهای جاری تعبیر نادرست گرفته است


تخطی های نیروهای پاکستانی در امتداد خط دیورند و نگرانی ها از افزایش گروگان گیری در شاهراه ها مطالب و تبصره های مهم روزنامه چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهند.

سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله اش نوشته است، پاکستان پس از درک اینکه طالبان در برابر نیروهای امنیتی افغان ناکام شدند، تخطی ها در امتداد خط دیورند را بیشتر ساخت.

سرمقاله نویس گفته است، پاکستان فکر می‌کرد که نیروهای امنیتی افغان در برابر ساخت تأسیسات از سوی این کشور عکس العمل نشان نخواهند داد اما سرمقاله نویس می‌گوید که برعکس تحلیل پاکستان نیروهای امنیتی افغان در این زمینه واکنشی تُندی داشتند.

سرمقاله نویس نوشته است که پاکستان حالا در خاک اش برای طالبان فضای را به میان آورده است که در سابق برای مجاهدین فراهم ساخته بود.

به گفته سرمقاله نویس، پاکستان همواره خواب سقوط نظام افغانستان را در سر می‌پروراند اما نیروهای امنیتی افغان نمی‌گذارند که این خواب پاکستان به حقیقت مبدل شود.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست در صفحه نخست اش نوشته است که پاکستان با تعبیر نادرست از گفتگوها به کار ساخت تأسیسات در تورخم ادامه داده است.

در مطلب به نقل از حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته شده که اگر کار ساخت تأسیسات متوقف نگردد، درگیری ها در امتداد خط دیورند افزایش یافته و پاکستان مسئول عواقب ناگوار آن خواهد بود.

نویسنده مطلب نوشته که کاسا یکهزار، تاپی و ترانزیت میان پاکستان و کشورهای آسیای میانه از راه افغانستان پروژه های است که عملی شدن آن به فضای امن نیاز دارد.

به باور نویسنده مطلب، اگر روابط میان افغانستان و پاکستان تیره و متشنج باشد تطبیق این پروژه ها نیز کاری است مهال و نا ممکن.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز سرمقاله اش را به موضوع گروگان گیری ها در شاهراه ها اختصاص داده و نوشته است که تکرار همچو حوادث عواقب ناگوار در پی دارد.

سرمقاله نویس نوشته است که طالبان مسلح در ماه جوزا دو بار در کندز و یک بار در غزنی مسافرین را گروگان گرفتند، شماری از آنان را به قتل رساندند و برخی شان را با خود بردند.

سرمقاله نویس گفته است که گروگان گیری شکل قومی بخود گرفته و حکومت باید در جلوگیری از آن جداً اقدام نماید.

آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش گفته است که روز گذشته برخی از اعتراض کننده‌ها در شهر کابل با برخورد نادرست نیروهای امنیتی روبرو شدند.

سرمقاله نویس گفته است که اگر شماری از افراد پولیس خودسرانه دست به همچو اقدام زده اند ممکن قابل تحمل باشد اما به گفته سرمقاله نویس اگر آنان از سوی ادارات به همچو برخورد در برابر اعتراض کننده‌ها شده باشند در آن صورت این موضوع نگران کننده است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG