لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

کمپنی افغان کول معادن اش را بست و کارگرانش را برکنار کرد


معادن زغالسنگ کرکر، دودکش و آهندره در ولایت بغلان که هفتاد سال پیش آغاز به فعالیت کرده بود چند سال قبل به سکتور خصوصی داده شدند و کارگران آن با همان مزد و امتیازاتی که در دولت داشتند اینجا به کار شان ادامه دادند.

اما حدود یک هفته می‌شود که کمپنی خصوصی افغان کول که این معادن را قرارداد کرده بود تمامی ۵۸۲ پرسونل معادن مذکور از رئیس تا کارگران را از کار برکنار کرده و مسئولان آن می‌گویند که دیگر توان پرداخت معاشات آنانرا ندارند.

حال کارگران و کارمندان این معادن در تظاهراتی که امروز شنبه راه اندازی کرده بودند، خواهان فعال شدن دوباره معادن مذکور و بازگشت به کار قبلی شان شدند. یکی از کارگران گفت: "ما عمری در این معادن که دولتی بود کار کردیم و باید امتیازات زیادی مانند تقاعد و چیزهای دیگری میداشتیم ولی دولت این معادن را همراه با ما یکجا به کمپنی افغان کول فروخت و ما را اسیر و برده سرمایه داران کرد."

یک تن دیگر از کارمندان این معادن گفت:

"حالا ما را از کار برکنار کرده و گفته به زودی از خانه هایتان که مربوط به زغالسنگ است هم می‌کشیم ما خواهان فعال شدن دوباره معدن و برگشت به کار اصلی مان استیم"

آنها که برکناری این صدها کارگرران وحشتناک می‌داند، می‌گویند اگر به خواست شان رسیدگی نشود به تظاهرات شان ادامه می‌دهند.

اما داد محمد ځاځی رئیس تصدی زغالسنگ شمال با حضور در میان مظاهره چیان خشمگین از آنها خواست تا این مشکل را از راه گفتگو حل و فصل نمایند.

وی افزود:

" لطفاً خونسردی تان را حفظ نمایید و چند نفر نماینده تعیین کنید تا با تفاهم این مشکل را حل نماییم"

معادن زغالسنگ کرکر دود کش و آهندره از مهمترین معادن زغالسنگ فعال در کشور می‌باشد.

اما اینکه چرا و به چه دلیلی این مهمترین معادن یکباره غیر فعال و تمامی کارگران آن بیکار شدند ما چیزی درین باره نمی‌دانیم و مسئولین افغان کول یا کمپنی قراردادی این معادن هم حاضر به گفتگو درین مورد با خبرنگاران نشدند.

گزارش: بشیراحمد غزالی، بغلان

XS
SM
MD
LG