لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

حکمت خلیل کرزی معضل تورخم را در اسلام آباد بررسی می‌کند


وزارت خارجۀ پاکستان در خبرنامۀ گفته است که یک هیئت حکومت افغانستان به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان فردا دوشنبه برای گفتگو در مورد جنجال در گذرگاه سرحدی تورخم وارد اسلام آباد خواهد شد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است این هیئت به دعوت سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان به اسلام آباد سفر می‌کند.

در خبرنامه آمده‌است که دو طرف علاوه بر گفتگو در مورد جنجال برخاسته از ساخت یک دروازه از جانب پاکستان، در مورد مدیریت سرحدی و مسایل دیگر صحبت خواهند کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان، پیشاپیش، از مسافرت هیئت افغان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده که دو طرف بتوانند بحث‌های مفیدی در رابطه به بهبود روابط دو جانبه و نیز برقراری صلح و ثبات در منطقه انجام دهند.

حکومت افغانستان هم تائید کرده که هیئت بلند پایه اش به اسلام آباد سفر می‌کند.

دواخان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت که هدف مسافرت این است که مشکل از راه دیپلوماتیک حل و فصل شود.

دواخان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

" بعد از تنش‌ها در بارۀ دروازه تورخم میان افغانستان و پاکستان، پاکستان خواهان یک هیئت مشترک از افغانستان و پاکستان شد تا راه حل برای این معضل دریافت کند. حکومت افغانستان فیصله کرد که معین سیاسی وزارت خارجه با جانب پاکستان این مسئله را دنبال کند."

این در حالی است که راه تورخم پس از چندین روز به روی افرادی که پاسپورت و ویزه سفر دارند و نیز موترهای باربری باز گشوده شده‌است.

از سوی دیگر، دفتر روابط عامۀ اردوی پاکستان گفته است که جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی این کشور با جنرال جان نیکولسن فرماندۀ مأموریت قاطع ناتو تلیفونی صحبت کرده‌است.

به اساس خبرنامه، دو طرف در مورد امنیت منطقه و همچنین در بارۀ مسایل مربوط به مدیریت سرحدی میان افغانستان و پاکستان صحبت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG