لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

صدیقی: در مورد انتقال مسئول نظامی طالبان در رنجر پولیس تحقیق می‌شود


وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که تحقیقات در زمینه انتقال مسئول نظامی طالبان توسط رنجر پولیس در بغلان، جریان دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در یک نشست خبری به روز دو شنبه در کابل گفت که تحقیقات پولیس و منسوبین امنیت ملی در زمینه انتقال مسئول نظامی طالبان توسط رنجر پولیس در بغلان، جریان دارد.

نیرو های امنیتی روز یکشنبه، قاری ظاهر مسئول نظامی گروه طالبان برای بغلان را همراه با دو سرباز پولیس از یک موتر رنجر که گفته می‌شود مربوط به خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک است بازداشت کرده‌اند.

درحالیکه مقامات محلی بغلان تائید کرده که این رنجر پولیس مربوط به خلیل اندرابی قوماندان امنیه وردک بوده اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در این زمینه تحقیقات بگونه جدی جریان دارد و هنوز وقت است تا در مورد همکاری یا عدم همکاری آقای اندرابی با طالبان قضاوت کرد.

آقای صدیقی می‌گوید:

"وزارت امور داخله هم این مسئله را بگونه جدی یکجا با امنیت ملی بررسی خواهد کرد تا دقیق شود که واسطه پولیس و دو سرباز پولیس همراه با یک عضو گروه طالبان در این ساحه چطور امکان دارد."

خبرنگار رادیو آزادی از آقای صدیقی در مورد نفوذ طالبان در صفوف نیرو های امنیتی پرسیده، هرچند وی گفته‌است که طالبان تلاش می‌کنند تا در میان نیرو های امنیتی رخنه کنند اما نیرو های افغان از هر توطئه دشمن آگاه بوده و تلاش بر جلوگیری آن را کرده‌است.

حملات نیرو های خودی و استفاده از بچه‌های که برده جنسی اند برای تدارک حملات بر نیروهای پولیس از سوی طالبان از مواردی اند که به گفته برخی‌ها نفوذ طالبان در صفوف نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد.

غلام سخی روغ لیونی قوماندان امنیه پیشین ارزگان گفته‌است که طالبان بچه‌های مقبول را می‌فرستادند تا در پوسته‌ها رخنه کرده و سپس به مأموران پولیس مواد مخدر خورانده و یا آن‌ها را مسموم کنند.

به گفته وی، دست کم شش حمله از این گونه میان ماه‌های جنوری و اپریل صورت گرفته که منجر به کشته شدن صدها پولیس شده‎است.

در همین‎حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نفوذ طالبان در نیروهای امنیتی را نگران کننده خوانده و می‌افزاید برای جلوگیری از نفوذ طالبان در صفوف نیروهای امنیتی، روش‌های خاصی وجود ندارد.

عبدالحی آخندزاده معاون این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"به غیر حمایت نیرو های امنیتی و دست داشتن آن‌ها با این گروه، آنان نمی‌توانند به هدف شان برسند، واقعاً رهبری سکتور های امنیتی کوشش داشته باشند و ما نگران هستیم و تشویش داریم."

کوهستانی: انتقال مسئول نظامی طالبان در رنجر پولیس نشان دهنده ضعف و خطر است.
کوهستانی: انتقال مسئول نظامی طالبان در رنجر پولیس نشان دهنده ضعف و خطر است.

از سوی هم جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید که ضعف در ادارات کشفی و استخباراتی هنوز پابرجاست و عامل نفوذ طالبان در صفوف پولیس را اینگونه بیان می‌کند:

"متاسفانه بنا بر ساختار های قومی، فرهنگی و ایدیالوژیکی گذشته که در افغانستان حاکم بوده به نحو طالبان همیشه از امکانات دولتی سود بردند، وقتی یک مسئول بلند پایه طالبان در یک رنجر پولیس میدان وردک انتقال می‌شد نشان می‌دهد که این ضعف وجود دارد و این خطر پابرجاست."

آقای کوهستانی می‌گوید که برای جلوگیری از نفوذ طالبان در صفوف پولیس باید در استخدام نیرو های امنیتی و بررسی سوابق آنها دقت زیاد صورت گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG