لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

انعکاس موضوعات مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیرش مطلبی را در مورد حمله انتحاری دیروز در کابل به نشر رسانیده که در آن ۱۴ محافظ امنیتی نیپالی کشته شدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک پیام در رسانه‌های اجتماعی مسئولیت این حمله را به دوش گرفته است.

گاردین می‌نویسد، این اولین حمله در کابل بعد از آغاز ماه رمضان بود. آخرین حمله در کابل قبل ازین درست دو ماه قبل یعنی در ۱۹م ماه اپریل رخ داده بود که در آن ۶۴ تن کشته و ۳۴۰ تن دیگر زخمی شده بودند.

گاردین از دو حملۀ دیگر دیروز نیز یاد کرده که یکی در بدخشان و دومی در کابل رخ داد. در حمله بدخشان حداقل هشت فرد ملکی کشته شده و ۱۸ تن زخمی شدند و در انفجار دومی کابل صبح دیروز یک عضو شورای ولایتی و سه محافظ ‌اش زخمی شدند. این حادثه نتیجه انفجار یک بمب چسپکی در موتر این عضو شورای ولایتی بود.

والستریت ژورنال

والستریت ژورنال می‌نویسد: طالبان بعد از مرگ ملا اختر محمد منصور یک عالم تندرو را به حیث جانشین وی برگزیدند ولی با آنهم امریکا به این باور است که پروسه مصالحه در افغانستان ادامه خواهد یافت.

روزنامه از یک ملاقاتی در قطر یاد کرده که در آن سه مقام شناخته شدۀ طالبان یکروز پیش از کشته شدن ملا منصور در اطاق یک هوتل پنج ستاره با یک گروه برندۀ جایزه صلح نوبل نشسته اند. دروازه تک تک می‌شود و یکی از این شرکت کنندگان می‌گوید وارخطا نشوید سی آی‌ای نیست چای و قهوه آورده‌اند.

والستریت ژورنال می‌نویسد، یکروز بعد از همین ملاقات یک طیاره بی‌پیلوت امریکایی ملا اختر محمد منصور را در خاک پاکستان هدف قرار داد.

والستریت ژونال می‌نویسد همین حملۀ طیاره بی‌پیلوت یک عقب گردی برای تلاش‌های گروه پگواش بود، گروهی که در قطر با نمایندگان طالبان دیدار کرده بود.

بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور که وزارت دفاع امریکا او را یک مانع برای صلح خوانده بود، رئیس جمهور اوباما گفت، انتظار ندارد طالبان به زودی به میز مذاکره بیایند.

والستریب ژورنال از قول پاولو کوته راموسینو سکرتر جنرال پگواش نوشته که گفته است، هدف قرار دادن رهبری طالبان یک اشتباه بود، ما باید با رهبری طالبان معامله کنیم نه اینکه آنها را دور سازیم.

یو ان ایچ سی آر

یو ان ایچ سی آر یا اداره کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین به مناسبت روز جهانی مهاجرین که دیروز بود مطلبی را در نشریهء خاص‌اش در مورد مهاجرین افغان در ایران به نشر رسانیده است.

این اداره از اسرا یک دختر جوان افغان در ایران نوشته که از جملۀ ۷۳۰ تنی است که تازه یک کورس آموزشی حرفوی را در شهر قم ایران به پایان رسانیده‌است.

قصۀ اسرا تصویری از پیشرفت‌ها و محدویت‌ها برای مهاجرین در ایران امروز است. اسرا ۲۷ ساله که متولد ایران است و در همانجا بزرگ شده‌است با تکمیل کردن این کورس آموزش حرفوی خود را خوشبخت حساب می‌کند. اسرا در این کورس بافت و تولید صنایع دستی را یاد گرفته است و بالای خود افتخار می‌کند ولی می‌گوید کار برایش پیدا نخواهد شد.

برادر اسرا که یک کورس تخنیک موتر را تکمیل کرده‌است حال با پدرش که یک چاه کن است، چاه می‌کَنَد.

XS
SM
MD
LG