لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۶

روند توزیع نمرات رهایشی برای۱۱صد معلم در ولسوالی ده سبز آغاز شد


پس از تعهد رئیس جمهور محمد اشرف غنی مبنی بر توزیع نمرات رهایشی برای معلمین، وزارت انکشاف شهری برای ۱۱۰۰ معلم در ولسوالی ده سبز ولایت کابل زمین تعین و به وزارت معارف سپرد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف روز سه شنبه حین توزیع اسناد زمین برای معلمین در این پروژه که در ولسوالی ده سبز موقعیت دارد گفت، بر علاوه این پروژه، در نظر دارند تا روند توزیع زمین برای معلمین را در کابل و ولایات ادامه دهند.

روند توزیع زمین برای معلمین را در کابل و ولایات ادامه دهند.
روند توزیع زمین برای معلمین را در کابل و ولایات ادامه دهند.

وی گفت:

"اکنون افتخار دارم که ۱۱۰۰ نمره آن را که خدمات زیر بنایی‌اش تکمیل گردیده به معلمین گرامی توزیع می‌کنم، این نمره‌ها که هر متر مربع آن ۵۰۰ افغانی قیمت گذاری شده است از معاشات معلمین محترم در طی ده سال وضع و به حساب مربوط منتقل می‌گردد."

در گذشته برخی از معلمین در کابل و برخی ولایات افغانستان بخاطرعملی نشدن تعهدات رئیس جمهور با آنان دست به اعتراض زده و از حکومت خواسته بودند تا به تعهداش عمل کند.

سید سعادت منصور نادری وزیر انکشاف شهری گفت که این پروژه حدود ده سال قبل آغاز شده و در این مدت کار‌های زیربنایی آن یکی پی دیگر تکمیل شده‌است.

آقای نادری گفت که نمرات رهایشی در پروژه پیروز در دو مرحله برای معلمین توزیع خواهد شد.

نمرات رهایشی در پروژه پیروز در دو مرحله برای معلمین توزیع خواهد شد.
نمرات رهایشی در پروژه پیروز در دو مرحله برای معلمین توزیع خواهد شد.

وی گفت:

"۷۵ میلیون دالر در این پروژه سرمایه گذاری می‌شود و تا به امروز ۲۸ میلیون دالر در بخش زیربنای این پروژه سرمایه گذاری شده‌است در فاز‌های بعدی ۵۰۲ نمره دیگر هم در پلان است که به معلمین توزیع کنیم."

به اساس معلومات وزارت انکشاف شهری، در ۲۸ ولایت افغانستان در حدود پنجاه هزار جریب زمین پلان ساخت ۹۴ شهرک برای معلمین ترتیب شده‌است.

اما برخی معلمین هنوز هم مطمئین نیستند که حکومت به آنان زمین توزیع کند.

آنان می‌گویند که تعهدات زیادی در این مورد با آنان صورت گرفته اما طوری که لازم است عملی نشده‌است.

محمد نذیر صبوری یکی از این معلمین در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ده سال قبل یک نمره در همین پروژه برایم داده شده بود که امروز صبح مرا خواستند که به شما زمین تا را توزیع می‌کنیم کاملاً دروغ این بار باید عملی شود اعوام فریبی هم بس است دیگر."

آنان همچنان از فقر و تنگدستی صحبت می‌کنند و می‌گویند اگر نمرات رهایشی برای‌شان توزیع گردد، توان ساختن آن را ندارند.

اما وزارت معارف افغانستان می‌گوید، با در نظرداشت مشکلات اقتصادی معلمین، در آینده با آنان در زمینه ساختن منازل نیز همکاری خواهد کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG