لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

طالبان از طریق گروگان گیری چه هدف را دنبال می‌کنند؟


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند که اختطاف مسافرین در شاهراه‌ها از سوی طالبان بخشی از استراتیژی تازه این گروه‌است.

این وکلا و برخی از کارشناسان مسایل امنیتی در افغانستان در عین حال دلیل افزایش گروگان گیری مسافرین از سوی طالبان را شکست این گروه در میدان نبرد می‌دانند.

به گفته آنها، طالبان تلاش می‌کنند که با این کار تنش‌های قومی را در کشور به وجود آورده و مردم را نسبت به حکومت بی باور سازند.

عبدالحی آخندزاده یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت:

" این ضعف طالبان را نشان می‌دهد که نتوانستند تا به هدف شان در راستای تسخیر شاهراه‌های ولایات برسند و با این کار نشان بدهند که تا به این اندازه قوی استند که کنترول شاهراه‌های کلان را در دست خود دارند. از اینکه به هدف خود نرسیدند حالا می‌خواهند که خشونت را به وجود آورند و حالتی را ایجاد کنند که مردم را بترسانند و از این راه یک فشار بالای دولت بیاورند و دولت را هم مصروف سازند."

آقای آخندزاده هر چند گروگان گیری از سوی طالبان در شاهراه‌ها را قابل نگرانی دانست اما گفت که جلوگیری از آن دشوار به نظر می‌رسد.

در همین حال نواب منگل یک عضو دیگر کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از حکومت می‌خواهد که برای جلوگیری از اختطاف مسافرین در شاهراه‌ها گام جدی بردارد.

وی افزود:

" اگر این وضعیت ادامه یابد و ارگان‌های امنیتی و کشفی نتوانند که جلو چنین حوادث را بگیرند، فکر می‌کنم که اعتماد مردم بالای نظام و حکومت فعلی کم خواهد شد و فاصلۀ به وجود آمده میان مردم و حکومت زیاد خواهد شد. تقاضای من این است که حکومت در این قسمت توجه خاص داشته باشد و نیروهای استخباراتی و کشفی را در ساحاتی که مردم از آنجا زیاد عبور و مرور می‌کنند جا به جا نماید."

طالبان مسلح در هفته های اخیر چند بار دست به اختطاف افراد زده و با توقف بس‌های مسافربری، مسافرین را با خود برده و تعدادی را کشته اند.

برخی از اعضای شورای ملی
برخی از اعضای شورای ملی

برخی از اعضای ولسی جرگه و مردم می‌خواهند که برای جلوگیری از تحرکات مخالفان مسلح دولت، تعدادی پوسته های امنیتی در شاهراه ها افزایش یابند.

آیا افراز پوسته های بیشتر امنیتی در شاهراه‌ها در راستای جلوگیری از ربودن مسافرین کمک خواهد کرد؟

جنرال عبدالنبی الهام قوماندان امنیه پیشین ولایت فاریاب و یکی از کارشناسان این گونه پاسخ می‌دهد:

" پوسته حالا هم وجود دارد اما اگر در هر پنجصد متر و کیلومتر پوسته افراز کنیم به یک میلیون قوای مسلح ضرورت خواهد بود. و این نیروها مصارف هم دارد و آن را کِی تأمین می‌کند. موضوع اساسی این است که ملت باید همکار باشد و درین قسمت همکاری نماید. قوای مسلح و حکومت نمی‌توانند که تمام کارها را به تنهایی انجام دهند."

در تازه ترین مورد، طالبان شماری از مسافرین را در ولایت هلمند از موتر پایین کرده و با خود بردند.

این مسافرین از کندهار به هرات میرفتند.

پیش از این طالبان در دو مورد جداگانه تعدادی از مسافرین را در ولایت کندز ربوده بودند.

به اساس گزارش‌ها، برخی از این افراد به اتهام عضویت در ارگان‌های امنیتی افغانستان از سوی طالبان کشته شدند.

گفته می‌شود از میان ده‌ها مسافر که در مسیر شاهراه کندز- بغلان ربوده شدند، هشت نفر شان هنوز هم در قید طالبان به سر می‌برند.

طالبان ادعا کرده بودند که به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا کرده و از این طریق پرسونل امنیتی را شناسایی و از موتر پایین و با خود برده‌اند.

اما وزارت داخله افغانستان این ادعای طالبان را بخشی از جنگ تبلیغاتی این گروه خوانده‌است.

به دنبال گروگان گیری ها در شمال کشور، صدها تن از فعالان جامعه مدنی به روز جمعه در کابل راه پیمایی کرده و از حکومت خواستند که استراتیژی امنیتی خود را تغییر بدهد.

شورای امنیت ملی افغانستان اطمینان می‌دهد که از گروگان گیری در شاهراه‌های کشور جلوگیری می‌گردد و در این مورد تلاش‌های جدی به خرچ داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG