لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۶

تبصرۀ روزنامه‌های کابل درمورد روابط افغانستان و پاکستان


روزنامه های چاپ امروز کابل در مطالب و تبصره هایش بیشتر به تیره شدن روابط میان افغانستان و پاکستان و برخی مسایل تازه در این خصوص پرداخته اند.

سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی نوشته است که شورای امنیت ملی افغانستان در نشست اخیراش تأکید کرده که در مسایل مهم با پاکستان باید یک میکانیزم ایجاد گردد.

روزنامه به نقل از مقامات ارگ ریاست جمهوری نوشته که شورای امنیت ملی سفر هیئت افغانستان به پاکستان را نیز در این نشست مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده مطلب گفته است که شورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به تخطی اخیر پاکستان و حملات نظامی آن کشور بر مناطق افغانستان را خلاف همه اصول جهانی پنداشته است.

اصلاح

روزنامه اصلاح در مطلبی به مشکلات و وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان پرداخته است.

نویسنده مطلب می‌گوید که مسئول یو، ان، ایچ، سی، آر یا دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در کویته بلوچستان گفته است که هیچکس مهاجرین افغان را بگونه اجباری از پاکستان اخراج کرده نمی‌تواند.

در مطلب به نقل از قونسلگری افغانستان در کویته آمده است که با موضوع مهاجرین نباید برخورد سیاسی شود چون این یک مسئله بشری است.

ویسا

روزنامه ویسا در این باره در مطلبی به نقل از مقامات پاکستانی گفته است که حدود ۲۵۰ مهاجر افغان را از ایالت خیبر پشتونخواه اخراج کرده اند.

در مطلب آمده است که این مهاجرین افغان روز دوشنبه در تورخم به نیروهای سرحدی افغانستان سپرده شده اند.

روزنامه گفته است که در شهر پشاور نیز بر ضد مهاجرین افغان مظاهره شده و تظاهر کننده‌گان خواسته اند که مهاجرین افغان باید از ایالت خیبر پشتونخواه اخراج گردند.

ویسا در مطلبی جداگانه به نقل از قدرت روزنامه پاکستانی گفته است که نواز شریف صدراعظم پاکستان تصمیم گرفته است تا سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی اش را از وظیفه سبکدوش کند.

در مطلب گفته شده که آقای عزیز اظهاراتی درمورد پالیسی افغانستان و دوستی هند و پاکستان داشته است.

در مطلب آمده است که خبر برکناری سرتاج عزیز بزودی نشر خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG