لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

گفتگوی مقامات افغانستان و پاکستان نتیجۀ در پی نداشته است


مقامات افغانستان و پاکستان در گردهمایی دیروز در اسلام آباد در باره تنش‌های اخیر در گذرگاه تورخم با هم گفتگو کردند.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت در رأس یک هیئت مقامات نظامی و ملکی بنا به دعوت پاکستان از اسلام آباد بازدید نمود.

در اعلامیه این وزارت آمده است که مذاکرات حکمت خلیل کرزی وعمر زاخیلوال سفیر و نمایندۀ خاص افغانستان در اسلام آباد با اعزاز احمد چودری معاون وزارت خارجۀ پاکستان در یک فضای دوستانه و با یک اجندای سازنده صورت گرفت.

جانب افغانی نگرانی خود را پیرامون آنچه که تخطی‌های گوناگون پاکستان به شمول اعمار تأسیسات و پوسته‌های تالاشی در داخل قلمرو افغانستان می‌خواند به جانب پاکستانی ابراز داشته است.

اعلامیه وزارت خارجۀ افغانستان می‌افزاید که جانب افغانی اعتراض شدید خود را نسبت به حملات پیهم و بی‌موجب توپخانۀ پاکستان بالای قریه‌های افغانستان ابراز داشته است.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که جانبین موافقه کردند که برای جلوگیری همچو حوادث یک میکانیزم برای مشوره و همآهنگی ایجاد کنند.

قرار است این میکانیزم برای ملاحظه و منظوری به گردهمایی رهبران دو کشور در حاشیۀ اجلاس آیندۀ سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پیشنهاد شود.

اعلامیه وزارت خارجۀ افغانستان می‌افزاید که در این ملاقات روی احترام به حاکمیت متقابل و تعهد به اصول اعدام مداخله، عدم تجاوز و روابط خوب همسایگی تأکید صورت گرفت.

اما یک مقام وزارت خارجۀ پاکستان که نخواسته اسمش ذکر شود به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که اعزاز احمد چودری معاون وزارت خارجۀ پاکستان به جانب افغانی خبر داده‌است که این کشور در نظر دارد چهار دروازه در نقاط مختلف سرحد تأسیس کند.

این مقام گفته است: " ما به کدام توافق نهایی نرسیدیم ولی در بارۀ موقف خود به جانب افغانی خبر دادیم."

او گفته است که ایجاد این دروازه‌ها برای امنیت و سلامت هر دو کشور مهم است."

ولی یک مقام دیگر پاکستانی گفته است که مقامات دو کشور در حاشیۀ کنفرانس سازما ن همکاری شانگهای در اواخر هفته جاری در تاشکند مباحثات بیشتر خواهند داشت.

گذرگاه تورخم هفته گذشته شاهد درگیری میان نیروهای پاکستانی و افغانی بود که در آن به جانبین تلفات وارد شد.

این درگیری پس از آن آغاز شد که جانب پاکستانی تلاش کرد یک دروازۀ سرحدی بسازد.

XS
SM
MD
LG