لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

ولسی جرگه مقامات امنیتی را بخاطر گروگان گیری‌ها استجواب میکند


به دنبال نگرانی‌ها از ادامه گروگان گیری مسافران در شاهراه‌ها از سوی مخالفان مسلح دولت، ولسی جرگه افغانستان فیصله کرد تا مقام‌های امنیتی را برای پاسخگویی در این باره استجواب کند.

نعمت الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست روز چهارشنبه این جرگه را بر عهده داشت، گفت که ادامه گروگان گیری مسافران در شاهراه‌ها از سوی مخالفان مسلح دولت پذیرفتنی نیست.

وی گفت که مقام‌های امنیتی باید در نشست عمومی روز شنبه هفته آینده ولسی جرگه، پاسخ دهند که چرا در روزهای اخیر گروگان گیری در شاهراه‌ها افزایش یافته است.

وی گفت:

"مسئله گروگان گیری هنوز حل نشده و به عنوان یک مشکل باقی مانده‌است. کمیسیون امنیت داخلی و امنیت ملی باید در این قسمت اقدام کنند. روز شنبه ما مسئولان امنیتی را خواستیم، تمام این موارد انشا الله مطرح می‌گردد تا این مشکل حل گردد."

گروگان گیری مسافران در شاهراه‌ها حدود یک ماه می‌شود که افزایش یافته است، شاهراهولایت کندز که یکی از مسیرهای مهم ولایت‌های شمال شرق افغانستان است، بیشتر شاهد این رویدادها بوده‌است.

از آغاز ماه جوزا تا کنون طالبان مسلح در مسیر شاهراه‌های کندز- تخار، کندز- ‌بغلان، کندهار- کابل و کابل - غزنی حدود ۴۸۰ مسافر را گروگان گرفتند.

بیشتر آنان دوباره آزاد شدند اما چندین تن‌شان به اتهام کار در صفوف نیروهای امنیتی افغان از سوی طالبان مسلح به قتل رسیدند.

روز سه شنبه نیز طالبان مسلح حدود ۴۵ تن از مسافران را در ولایت هلمند ربودند اما پس از چندین ساعت آنان را آزاد ساختند.

در اوج این نگرانی‌ها، تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که حکومت طرحی را برای جلوگیری از ادامه گروگان گیری‌ها روی دست دارد.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته است برای تأمین امنیت جان مسافران، نیروهای امنیتی در شاهراه‌ها عملیات‌های گسترده یی را راه اندازی کرده‌اند.

اما فکور بهشتی یکی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گوید که در این باره باید اقدامات عملی صورت گیرد:

وی گفت:

"اگر جلو گروگان گیری گرفته نشود، هر کسیکه مسلح است به این پدیده دست خواهد زد. طریق، منبع عایداتی طالبان و رهزنان شده است. باز هم می‌گویم که اگر جلو این پدیده گرفته نشود، برای حکومت هم خطرناک خواهد بود."

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، اگر پدیده گروگان گیری در شاهراه‌ها ادامه یابد پایه‌های نظام افغانستان با سقوط روبه رو خواهد شد.

فکوری بهشتی می‌گوید، بر حکومت لازم است تا برای تأمین شاهراه‌ها و امنیت جان مسافران بجای شعار اقدام کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG