لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

ارگ از کمک سالانه امریکا برای نیروهای افغان استقبال کرد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید تعهد امریکا برای کمک سالانه سه میلیارد دالری امریکا به قوای مسلح افغانستان نشان می‌دهد که این کشور یک شریک متعهد برای امریکا و جهان است.

سید ظفر هاشمی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که نیرو‌های امنیتی افغان نیازمند کمک‌های دوامدار شرکای بین‌المللی افغانستان است و حکومت وحدت ملی در بدل آن برای مبارزه با فساد اداری و آوردن اصلاحات متعهد می‌باشد.

سید ظفر هاشمی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"حکومت ایالات متحده تعهد سپرده که کمک‌های خود برای نیرو‌های امنیتی افغانستان را ادامه می‌دهد، ما استقبال می‌کنیم و این خودش نشان می‌دهد که افغانستان یک شریک قابل اعتماد برای حکومت و مردم امریکا می‌باشد."

ریچارد اولسن نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در اظهارات خود در مرکز مطالعات شورای اتلانتیک روز سه شنبه گفته است که واشنگتن از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی سالانه سه میلیارد دالر با نیروهای امنیتی افغانستان کمک خواهد کرد.

این مقدار کمک رسماً در نشست وارسا اعلام خواهد شد و قرار است این نشست تا دو هفته دیگر برگزار شود و در آن کمک ۱۵ میلیارد دالری آمریکا و جهان تا سال ۲۰۲۰ میلادی به افغانستان تعهد خواهد شد.

در متن سخنرانی ریچارد اولسن آمده است که پیش از نشست بروکسل، حکومت امریکا همچنین از کانگرس ایالات متحده تقاضا خواهد کرد تا سالانه یک میلیارد دالر کمک اقتصادی با افغانستان نیز تخصیص دهد.

بر اساس معلومات طلوع نیوز، امریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی بدینسو برای به پا ایستادن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، ۶۸ میلیارد دالر پرداخته است.

وزیران خارجۀ ناتو نیز در نشستی ماه می در بروکسل بر ادامۀ حمایت مالی از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تاکید کرده‌اند.

پیش از آن ناتو و جامعۀ جهانی در نشست شیکاگو در سال ۲۰۱۲ میلادی وعده کرده بودند که تا سال ۲۰۱۷ همه ساله بیش از ۵ میلیارد دالر با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد.

ازین مقدار پول، ایالات متحده امریکا ۳.۵ میلیارد دالر، ناتو حدود یک میلیارد دالر و حکومت افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر آن را متعهد شده بودند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیرو‌های امنیتی افغانستان از یک سو به تجهیز و تسلیحات نیاز دارند و از جانبی مبارزه با تروریزم به همکاری مشترک و همه جانبه جهان گره خورده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"جنگ با تروریزم است بخاطر اینکه ما بتوانیم زودتر این جنگ را مهار کنیم نیاز به کمک‌های بیشتر امریکا و ناتو داریم."

شماری از آگاهان نظامی افغان، این مقدار کمک را ناچیز خوانده، می‌گویند که نیرو‌های افغان عملاً در صحنه جنگ اند و نیازمند کمک‌های بیشتر هستند.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان نظامی گفت:

"به نظر شخصی من این کمک بسیار ناچیز است زیرا ما در جنگ قرار داریم، اگر شما مصارف جنگ را ببینید سالانه سه یا چهار میلیارد دالر بسیار کم است."

آقای امرخیل تاکید دارد که نخست حکومت افغانستان باید امریکا و متحدان‌اش را قانع بسازد تا زمینه کمک بیشتر به نیرو‌های امنیتی افغان فراهم شود.

به گفته وی، در گام بعدی باید جلو حیف و میل شدن این کمک‌ها هم در بُعد داخلی و هم در بُعد خارجی‌اش گرفته شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG