لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

ادارات دولتی در مصارف شان ۱۵ درصد به تولیدات داخلی سهم دهند


مسئولان حکومتی می‌گویند که در خریداری و دیگر قرار داد‌های ادارات دولتی به استفاده تولیدات داخلی ترجیح داده می‌شود.

سید ظفر هاشمی یکی ازمعاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که استفاده از تولیدات داخلی یکی از طرح‌های مشخص رئیس جمهور غنی است.

وی گفت:

"استفاده از تولیدات داخلی یک طرح مشخص رئیس جمهور است. زمانیکه در ادارات دولتی خریداری می‌شود و وقتیکه قرارداد‌های بزرگ به اداره تدارکات ملی می رود در آنجا ۱۵ درصد به تولیدات داخلی ترجیح داده می‌شود."

بر اساس آمار اتحادیه صنعت کاران افغانستان، اکنون حدود سه هزار فابریکه در کشور فعال است و ۲۶۰ هزار تن در این فابریکه مشغول کار اند.

موبل و فرنیچر، مواد ساختمانی، ادویه، مواد غذایی، نوشابه و دیگراقلام از تولیداتی اند که به گفته مسئولان اتحادیه صنعت کاران از کیفیت بالای برخوردار اند و فابریکه‌های تولیدی در ۲۷ بخش خود کفا شده‌اند.

شیرباز کمین زاده رئیس این اتحادیه افزود که کمبود زمین، برق و موجودیت خلا‌ های قانونی از چالش‌های عمده در برابر صنعت کاران است.

به گفته وی، کمبود مارکیت‌های داخلی و خارجی برای فروش تولیدات داخلی از چالش دیگری است که صنعت کاران افغان با آن روبرو اند.

رئیس جمهور غنی روز سه شنبه در دیدار با صنعت کاران افغان از آنان خواسته تا در تولیدات‌شان کیفیت و معیار‌های لازم را در نظر بگیرند.

اما صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید: تولیدات داخلی از کیفیت بالای برخوردار است.

بلند بودن قیمت تولیدات داخلی نیز یکی از نگرانی‌ها در نزد مردم است اما آقای پسرلی می‌گوید، تولیدات صنعتی به علت گران تمام می‌شود مواد خام در دسترس ندارند و از جانبی دولت شش درصد مالیه را بالای آنها وضع کرده‌است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"اگر حکومت می‌خواهد تولیدات داخلی ما بهبود یابد، در بخش کیفیت سکتور زراعتی ما هیچ مشکل وجود ندارد و میماند بخش صنعت، در این بخش سرمایه گذاران مجبور هستند تا خود را با شرایط برابر کنند."

وی همچنان می‌گوید، یک قسمتی از اموال وارداتی بشکل غیر قانونی به افغانستان قاچاق می‌شوند که این مسئله نیز بالای بازار فروش تولیدات داخلی تأثیر منفی گذاشته است.

نا امنی و فساد موارد اند که به گفته صنعت کاران و سرمایه گذاران کاروبار آنها را متاثر ساخته و از حکومت می‌خواهند که در این مورد توجه جدی نمایند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG