لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

افغانستان، آجندای مهم نشست شانگهای در تاشکند


اجلاس سازمان همکاری های شانگهای امروز در تاشکند پایتخت ازبیکستان گشایش می‌یابد.

رئیس جمهور اشرف غنی در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد و همچنان با همتای چینایی اش در مورد روابط افغانستان و پاکستان گفتگو خواهد داشت.

پاکستان کشوری است که در سال ۱۹۵۰ از سوی دولت چین به رسمیت شناخته شد و روابط دو کشور در بیش از شصت سال گذشته، همواره خوب بوده است.

رئیس جمهور افغانستان علاوه بر شرکت در اجلاس همکاری های شانگهای با رؤسای جمهور چین، ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان خواهد دید.

اما دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: رئیس جمهور غنی امیدواری دارد که با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان هم دیدار کند:

احتمال دارد رئیس جمهور غنی با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان نیز دیدار کند.
احتمال دارد رئیس جمهور غنی با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان نیز دیدار کند.

"رئیس جمهور پاکستان برای دیدار با رئیس جمهور افغانستان درخواست کرده اما تا حالا در این مورد توافق صورت نگرفته است."

بر اساس معلوماتی که رادیو آزادی به آن دست یافته، رئیس جمهور اشرف غنی از همتای چینایی اش شی جین پینگ خواهد خواست تا پیکنگ بر اسلام آباد فشار بیاورد.

حکومت افغانستان به این باور است که رهبران طالبان در پاکستان حضور دارند و اسلام آباد بر ضد آنها کدام اقدامی نمی‌کند.

پاکستان همواره این اتهام ها را رد کرده که رهبران طالبان در خاک آنکشور به صورت آشکار حضور دارند.

چین یکی از متحدین کلیدی پاکستان است.

پیکنگ پارسال تعهد کرده بود که بیش از چهل میلیارد دالر در پاکستان سرمایه گزاری خواهد کرد.

در چنین شرایط، تا چی حد امکان خواهد داشت که رئیس جمهور چین به خواست همتای افغانش لبیک بگوید و فشار دادن پاکستان را بپذیرد؟ داکتر اکبر وردک از تحلیلگران افغان به این باور است:

"چین در منطقه که ما زنده‌گی می‌کنیم، دوستانی دارد که پاکستان یکی از مهم ترین آنها است. فکر نمی‌کنم که نارضایتی از پاکستان را بخاطر صلح در افغانستان ترجیح بدهد. اما فکر می‌کنم که صلح در افغانستان و دوستی با پاکستان کدام تناقض ندارد. طوری می‌شود که چین روابط دوستانه خود را با پاکستان حفظ کند و در عین زمان در تأمین صلح با افغانستان کمک کند."

سازمان همکاری های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان اساس گذاشته شد.

افغانستان، ایران، هند، پاکستان و منگولیا از ناظرین این سازمان استند.

اما انتظار می‌رود در اجلاس دو روزه سازمان همکاری های شانگهای که امروز آغاز می‌شود، پاکستان و هند عضویت دایمی این سازمان را کسب کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی از همتای چینایی اش شی جین پینگ خواهد خواست تا پیکنگ بر اسلام آباد فشار بیاورد.
رئیس جمهور اشرف غنی از همتای چینایی اش شی جین پینگ خواهد خواست تا پیکنگ بر اسلام آباد فشار بیاورد.

در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای، رئیس جمهور اشرف غنی هم سخنرانی خواهد کرد.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت: مبارزه مشترک با تروریزم و فرصت های اقتصادی منطقه، از جمله مسایلی اند که رئیس جمهور روی آن تماس خواهد گرفت:

"محور سخنرانی رئیس جمهور درباره امنیت افغانستان و منطقه و همچنان فرصت های اقتصادی در سطح منطقه خواهد بود. همچنان درباره تهدید های بین المللی تروریزم که در حال حاضر افغانستان و منطقه با آن روبرو اند، سخنرانی خواهد کرد."

انتظار می‌رود در نشست دو روزه سازمان همکاری های شانگهای در تاشکند، در کنار وضعیت افغانستان، در مورد مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و همچنان جلوگیری از قاچاق این پدیده گفتگو شود.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG