لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

چگونه چهل درصد تشکیل پولیس در هلمند خیالی است؟


بر اساس تحقیق خبرنگار رادیو آزادی، ماهانه مبلغ چهل و هشت میلیون افغانی از درک معاشات پولیس‎های خیالی به جیب‎های شخصی افراد سرازیر می‎شود.

قوماندان امنیه فعلی هلمند مل پاسوال آقانور کینتوز می‎گوید، نزدیک به پنج هزار پولیس خیالی موجود است که معاشات شان اجرا می‎شود اما خود شان حاضر نیستند.

یک پولیس در خط اول میدان جنگ با موبایل خود رادیو می‎شنود.

این پولیس نزدیک به یکسال می‎شود که از اکادمی پولیس فارغ شده و اکنون با لنگی فولادی رنگ و بروت‎های دراز بیشتر به یک جنگجو مشابهت دارد. وی که نخواست نامش افشاء شود به نام مستعار شمس با رادیو آزادی صحبت کرد.

او می‌گوید از ارزگان است اما در هلمند تبدیل شده و در پوستۀ ایفای وظیفه می‌کند که هر شب شاهد حمله است و در شش ماه گذشته چهار دوست نزدیک‌اش در جنگ رو در رو با مخالفین مسلح کشته شده‌اند.

کینتوز: نزدیک به پنج هزار پولیس خیالی در ولایت هلمند موجود است.
کینتوز: نزدیک به پنج هزار پولیس خیالی در ولایت هلمند موجود است.

شمس می‌گوید:

"اینجا در خط اول جنگ قرار دارم، شب و روز در جنگ سپری می‌شود خانه من در ترینکوت است و نمی‌دانم که زندگی چگونه سپری می‌شود. این جسم زخمی مرا ببین اما معاش ندارم نمی‌دانم معاش مرا کی می‌گیرد، آیا قوماندان می‌گیرد یا کدام دوست من می‌گیرد. بسیار جالب است که در خط اول قرار دارم اما معاش ندارم امروز از یک دوست پول قرض می‌گیرم، از یکی سگرت و از دیگر نسوار می‌طلبم سه ماه شد که معاش درک ندارد."

شمس می‌افزاید، آگاه نبود که در برابر آتش باری بدون اخذ معاش باید کار کند. به گفتۀ او، چند ماه می‌شود که در یکی از پوسته‌های کمربند بوده و حتی به خانه خود هم نرفته‌است.

شمس این را هم نمی‌داند که معاش او حواله هم شده یا نه، اما بر اساس برخی از گزارش‌ها، هفت ماه می‌شود که چهل و هشت میلیون افغانی از درک معاشات پولیس که در حقیقت وجود هم ندارند به جیب‌های قوماندان‌ها و دیگر افراد ریخته‌است.

برخی منابع می‌گویند، اگر معاشات پولیس‌های خیالی محاسبه شود در هفت ماه گذشته ۳۳۶ میلیون افغانی می‎شود که به جای اینکه به پولیس برسد به جیب قوماندان‎ها رفته‎است.

کینتوز: ۲۷۰ تن که در زمان قوماندان قبلی ثبت شده بودند اصلاً وجود ندارند.
کینتوز: ۲۷۰ تن که در زمان قوماندان قبلی ثبت شده بودند اصلاً وجود ندارند.

مل پاسوال آقانور کینتوز قوماندان امنیه هلمند در صحبت با رسانه‎ها گفت که چگونه و بواسطه کی چهل درصد معاشات پولیس خیالی هدر رفته و تشکیل پولیس خیالی چگونه بوجود آمده‎است؟

آقای کینتوز می‌گوید:

"افراد و اشخاصیکه در زمان قوماندان قبلی ثبت بودند و تعداد شان ۲۷۰ تن بود اصلاً هیچ وجود ندارند و همه در کابل و دیگر استقامت‎ها موجود بودند. فعلاً قضیه به هدایت رئیس جمهور تحت تحقیق قرار دارد."

مسئله پولیس‌های خیالی در ولایت هلمند حرف تازه نیست، اما تحقیقات رسمی در مورد زمانی آغاز شد که رئیس جمهور اشرف غنی در جریان مسافرتش به ولایت هلمند به معین امنیتی وزارت داخله افغانستان وظیفه داد که تعداد واقعی پرسونل پولیس را در ولایت هلمند معلوم و گزارش‌اش را به ریاست جمهوری بسپارد.

در اسناد که از سوی مل پاسوال عبدالرحمن سرجنگ قوماندان امنیه سابق هلمند به وزارت امور داخله افغانستان فرستاده شده است، از جمع ۹۸۴۷ پولیس ملی و محلی ۱۲۶۳ تن از آن‎ها غیر حاضر اند.

هلمند ولایتی است که همواره شاهد ناامنی‎ها بوده و مخالفین مسلح حملات را در آنجا راه اندازی می‎کنند.

زین‎الله ستانکزی رئیس شورای خبرنگاران هلمند می‎گوید، موجودیت پولیس خیالی در هلمند باعث سقوط پوسته‎های امنیتی در این ولایت شده‎است.

آقای ستانکزی می‌گوید:

"جای شک نیست که در میان نیرو های امنیتی فساد و تشکیلات خیالی موجود است و همین باعث شد تا برخی از ولسوالی‌ها با سقوط مواجه شوند زیرا آنعده عساکر که باید امنیت را تأمین می‎کردند و در آن مناطق باید موجود می‎بودند در حقیقت نبودند و از این موضوع مخالفین مسلح دولت آگاهی داشت و دوباره حملات شان را از سر گرفتند و مناطق سقوط کرد. در این بخش فساد گسترده موجود است."

ستانکزی: عملیات نظامی ولسوالی‌های مارجه و نادعلی بخاطر نبود پولیس محلی برای نگهداری مناطق تصرف شده، متوقف شد.
ستانکزی: عملیات نظامی ولسوالی‌های مارجه و نادعلی بخاطر نبود پولیس محلی برای نگهداری مناطق تصرف شده، متوقف شد.

به گفتۀ آقای ستانکزی، عملیات نظامی که در ولسوالی‌های مارجه و نادعلی آغاز شده بود بخاطری متوقف شدند که برای نگهداری مناطق بدست آورده پولیس محلی موجود نبود و اردوی ملی پلان حضور دراز مدت در قریه‌جات را ندارد.

بر اساس معلومات قوماندانی امنیه هلمند، حکومت در لشکرگاه تشکیلات سه صد نفری محافظین مؤسسات و یا ادارات دولتی را لغو کرد و همچنان تشکیلات ۱۹۰ نفری ولسوالی باغران و ۸۵ نفری ولسوالی نو میشت نیز که قبلاً از سوی وزارت داخله تعیین شده بود لغو شده‎است.

XS
SM
MD
LG