لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

عضویت افغانستان در سازمان شانگهای بر وضعیت‌اش چی تأثیر دارد؟


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید این کشور در حال تهیه اسناد برای کسب عضویت دایمی، در سازمان همکاری‌های منطقه‌یی شانگهای است.

این وزارت می‌گوید تکمیل اسناد برای پوره کردن شرایط کسب عضویت دایمی در سازمان همکاری‌های منطقه‌یی شانگهای، به وقت نیاز دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت افغانستان در حال تهیه اسناد است و سال گذشته درخواست‌اش را به هدف کسب عضویت دایمی در این سازمان درج کرده‌است.

وی گفت پس از طی مراحل در مورد اخذ عضویت دایمی این کشور در یکی از نشست سران همکاری‌های سازمان شانگهای تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

مستغنی: تکمیل کردن اسناد عضویت در سازمان شانگهای مدت زمان مشخص را دربر می‌گیرد.
مستغنی: تکمیل کردن اسناد عضویت در سازمان شانگهای مدت زمان مشخص را دربر می‌گیرد.

آقای مستغنی می‌گوید:

"تکمیل کردن این اسناد یک مدت زمان مشخص را دربر می‌گیرد، این کار از سوی جمهوری اسلامی افغانستان جریان دارد، این اسناد پس از تکمیل شدن به دارالانشاء سازمان همکاری‌های شانگهای سپرده می‌شود و پس از طی مراحل، یکی از نشست‌های سران این سازمان تصمیم نهایی در رابطه به کسب عضویت افغانستان را اتخاذ خواهد کرد."

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی برای همکاری‎های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجکستان و ازبکستان تشکیل شد.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث عضو ناظر به این سازمان پیوست و همچنان هند، ایران و پاکستان نقش نظارتی را در سازمان همکاری‎های شانگهای دارند.

اما انتظار می‎ررود در اجلاس دو روزه سازمان همکاری‎های شانگهای که روز پنجشنبه آغاز می‌شود، پاکستان و هند عضویت دایمی این سازمان را کسب کنند.

تلاش‎های حکومت افغانستان در حالی برای بدست آوردن عضویت دایمی سازمان همکاری‎های شانگهای جریان دارد که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به هدف اشتراک در نشست سران سازمان همکاری‎های شانگهای به ازبکستان رفت.

محمد اشرف غنی برای اشتراک در نشست سازمان شانگهای به ازبکستان رفت.
محمد اشرف غنی برای اشتراک در نشست سازمان شانگهای به ازبکستان رفت.

پیش از این چین از درخواست افغانستان برای کسب عضویت کامل افغانستان در سازمان همکاری شانگهای پشتیبانی کرده‎است.

اما آیا عضویت دایمی افغانستان در این سازمان می‎تواند بر وضعیت حال و آیندۀ این کشور تاثیر گذار باشد؟

محب‌الله شریف یکی از آگاهان مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش به رادیو آزادی گفت افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند عمده‌ترین مشکلات منطقه‌یی خود را مطرح و سپس راه‌ حل مناسب آن را جستجو نماید.

آقای شریف می‌گوید:

"عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای به این کشور فرصت را مهیا می‌کند که با کشور های عضو این سازمان روابط نزدیک داشته باشد در ارتباط به مشکلات، نیاز ها و نقاط بیرون رفت افغانستان از حالت فعلی و روابط دیپلوماتیک منطقه‌یی افغانستان بسیار مفید تمام خواهد شد."

آقای شریف تلاش افغانستان برای گرفتن عضویت دایمی سازمان همکاری‌های شانگهای را یک ضرورت جدی خوانده گفت همکاری‌های کشور های منطقه در راستای تأمین صلح، رشد اقتصادی و فرهنگی می‎تواند افغانستان را در جبران عقب مانده‎گی‎های بجا مانده از جنگ کمک کند.

وی گفت افغانستان می‎تواند نقش خود را در این سازمان کلیدی ساخته و به کشوری به عنوان محراق کشور های عضو شانگهای مبدل شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG