لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

ارگ: ملاقات هیئت افغان با پاکستان در نشست شانگهای نهایی نشده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید تا هنوز مسئله ملاقات هیئت افغانی با مقامات پاکستانی در حاشیه نشست شانگهای نهایی نگردیده‌است.

رئیس جمهور غنی روز پنجشنبه در رأس یک هیئت بلند رتبه به هدف اشتراک در نشست سازمان همکاری‎های منطقه‎یی یا شانگهای به ازبکستان سفر کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور غنی در حاشیۀ نشست دو روزه شانگهای با شماری از رهبران کشور های عضو این سازمان دیدار خواهد کرد اما موضوع ملاقات وی با هیئت پاکستانی تا حالا نهایی نشده‌است.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، جانب پاکستان خواهان ملاقات با هیئت افغان گردیده‌است.

مرتضوی: تقاضای ملاقات با رئیس جمهور غنی از جانب پاکستان صورت گرفته‌است.
مرتضوی: تقاضای ملاقات با رئیس جمهور غنی از جانب پاکستان صورت گرفته‌است.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"از جانب پاکستان تقاضا برای ملاقات با رئیس جمهور افغانستان صورت گرفته و همچنان تقاضا صورت گرفته که آقای سرتاج عزیز با آقای اتمر و وزیر خارجه ملاقات داشته باشند اما تا همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم این ملاقات نهایی نیست."

به گفته آقای مرتضوی، رئیس جمهور غنی در حاشیۀ نشست شانگهای یا سازمان همکاری‌های منطقه‌یی با مقامات چین، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغزستان ملاقات خواهد کرد.

معلومات که رادیو آزادی بدست آورده نشان می‌دهد که رئیس جمهور افغانستان از شی جین پینگ رئیس جمهور چین در حاشیۀ نشست شانگهای می‌خواهد تا پیکنگ بالای اسلام‌آباد فشار وارد کند.

در همین‌حال شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، در صورت نهایی شدن ملاقات مقامات افغان و پاکستانی، شاید رئیس جمهور و یا هم وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی در حاشیۀ نشست شانگهای با جانب پاکستان روی مسئله تورخم صحبت کند.

مستغنی: شاید موضوع مورد بحث افغانستان و پاکستان تورخم باشد.
مستغنی: شاید موضوع مورد بحث افغانستان و پاکستان تورخم باشد.

آقای مستغنی می‌گوید:

"در هر سطح که ملاقات دوجانبه صورت گیرد موضوعات را که پیشتر من به آن اشاره کردم در این ملاقات بصورت همه جانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت."

میان نظامیان افغان و پاکستانی بخاطر ایجاد تأسیسات از سوی پاکستان هفته گذشته در بندر تورخم درگیری وقفه‎یی صورت گرفت که برای هر دو طرف تلفات نیز در پی داشت.

پس ازاین درگیری‎ها، معینان وزارت‎های خارجه افغانستان و پاکستان در اسلام آباد دیدار نمودند و هر دو طرف توافق کردند که گفتگو های‎شان را بخاطر ایجاد یک میکانیزم به هدف حل این مشکل ادامه می‎دهند.

از سوی هم احمد سعیدی یک‎تن از کارشناسان سیاسی می‎گوید، هیئتی به رهبری ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان صلاحیت اجرائیوی نداشته و ملاقات مقامات افغان با این هیئت نیز نتیجه نخواهد داشت.

سعیدی: نشست و دیدار هیات افغانستان و پاکستان تأثیر ندارد.
سعیدی: نشست و دیدار هیات افغانستان و پاکستان تأثیر ندارد.

آقای سعیدی می‎افزاید:

"من باز هم می‎گویم که ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان صلاحیت اجرائیوی ندارد این هیئت عالی رتبه پاکستان نیست که تصمیم بگیرد اگر آقای غنی دیدار نماید یا خیر تأثیر ندارد."

آقای سعیدی می‎گوید که بخاطر حل مشکلات در امتداد خط دیورند حکومت افغانستان باید به سازمان ملل متحد و دیگر متحدین بین‎المللی‎اش مراجعه نماید.

از سوی هم ریاست جمهوی می‎گوید صلاحیت تصمیم‎گیری در مورد خط دیورند را حکومت نداشته بلکه تنها مردم دو طرف دیورند می‎توانند در این باره تصمیم بگیرند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG