لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

دستاورد های رئیس جمهور غنی در دیدار های حاشیۀ کنفرانس شانگ‌های


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که برای اشتراک در کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای به تاشکند پایتخت ازبکستان رفته‌است در اولین روز سفرش عصر دیروز با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان، قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان و نور سلطان نظر باییف رئیس جمهور قزاقستان ملاقات نمود.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است در این دیدار ها که در قصر کوک سرای مقر ریاست جمهوری ازبکستان انجام شد، در مورد گسترش روابط بین افغانستان و این سه کشور در عرصه‌های مختلف و مبارزه مشترک با تروریزم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس جمهور تاجکستان در این ملاقات اظهار داشت که راه تجارت افغانستان بسیار مناسب است و خواستار همکاری بیشتر افغانستان در گسترش تجارت گردید.

رئیس جمهور تاجکستان خواستار همکاری بیشتر افغانستان در گسترش تجارت گردید.
رئیس جمهور تاجکستان خواستار همکاری بیشتر افغانستان در گسترش تجارت گردید.

رئیس جمهور ترکمنستان از رئیس جمهور غنی دعوت کرد تا در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح خط آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی صحبت کنند. وی گفت که در جریان این سفر موافقت نامه ترانزیتی لاجورد نیز به امضا خواهد رسید.

قرباقلی بیردی محمدوف همچنان در مورد افزایش صادرات برق کشورش به افغانستان و اعمار یک مسجد و یک مکتب در اندخوی تعهد نمود. طرفین همچنان در مورد کارهای پروژه تاپی صحبت کردند.

محمدوف در مورد افزایش صادرات برق به افغانستان، اعمار یک مکتب و مسجد در اندخوی تعهد نمود.
محمدوف در مورد افزایش صادرات برق به افغانستان، اعمار یک مکتب و مسجد در اندخوی تعهد نمود.

رئیس جمهور اشرف غنی به همتای ترکمن خود اظهار داشت که از برق وارداتی جمهوری ترکمنستان در داخل افغانستان استفاده می‌شود و زمینه صادر کردن آن در پاکستان هم مورد نظر است.

تعهد رئیس جمهور ترکمنستان این است که مقدار صادرات برق را به ولایت هرات بیشتر می‌سازد. رئیس جمهور افغانستان در این رابطه از رئیس جمهور ترکمنستان اظهار سپاس نموده و گفته‌است که این عمل برای رشد صنعت در هرات بسیار مهم است. طرفین همچنان در مورد تبادله مهارت‌ها در بخش قالین بافی صحبت کردند.

در ملاقات رئیس جمهور افغانستان با نور سلطان نظرباییف رئیس جمهور قزاقستان محور بحث‌ها گسترش روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور بود.

نظر باییف در زمینه ترمیم هلیکوپتر های نظامی افغانستان ابراز آماده‌گی کرد.
نظر باییف در زمینه ترمیم هلیکوپتر های نظامی افغانستان ابراز آماده‌گی کرد.

هر دو جانب در زمینه‌های تقویت روابط تجارتی و همکاری‌های امنیتی تأکید کردند و رئیس جمهور قزاقستان آماده‎گی کشورش را در زمینه ترمیم هلیکوپتر های نظامی افغانستان ابراز کرد.

همچنان موافقت شد تا در زمینه صادرات غله‎جات از قزاقستان به افغانستان یک کمیسیون دو جانبه ایجاد گردد.

رئیس جمهور افغانستان امروز در اجلاس سران کشور های سازمان همکاری‎های شانگهای در تاشکند سخنرانی می‎کند.

XS
SM
MD
LG