لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

سلیم: مانع ملی و بین‌المللی برای صلح با حزب اسلامی و طالبان نیست


نشست جرگه صلح در مورد صلح با طالبان و حزب اسلامی
نشست جرگه صلح در مورد صلح با طالبان و حزب اسلامی

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که هیچ مانع داخلی و خارجی در گفتگو های صلح با حزب اسلامی و طالبان وجود ندارد.

مقامات این شورا می‌گویند که در جریان مذاکره صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با هیچ موانع روبرو نشده و مطمئن اند که اگر مذاکره با طالبان نیز آغاز شود با ممانعت مواجه نخواهد شد.

عطاالرحمن سلیم معاون این شورا در یک نشستی که از سوی جرگه صلح برگزار شده بود روی نبود مانع در سطح ملی و بین‌المللی برای گفتگو با حزب اسلامی و طالبان تأکید کرده گفت، علاقه‌مندی برخی مقام‌های گروه طالبان به پروسه صلح، آنان را به انجام مذاکرات با این گروه امیدوار کرده‌است.

سلیم: نه مانع ملی و نه مانع بین‌المللی وجود دارد.
سلیم: نه مانع ملی و نه مانع بین‌المللی وجود دارد.

آقای سلیم می‌گوید:

"چه در پروسه و روند صلح با حزب اسلامی و چه در رابطه با مصالحه که احیاناً شروع شود با طالبان مه فکر می‌کنم در شرایط کنونی نه مانع ملی و نه مانع بین‌المللی وجود دارد و نه تشدد و پراگنده‌گی در داخل حکومت وجود دارد."

خلیل‌الله صافی عضو شورای رهبری جرگه صلح می‌گوید این جرگۀ غیر دولتی تلاش می‌کند میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح میانجگری کند.

شورای عالی صلح در حالی از نبود موانع در گفتگو های صلح سخن می‌زند که پیش از این هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته بود که برخی‌ها در ادامه جنگ منفعت شان را می‌بینند از همین رو بجای صلح جنگ می‌خواهند.

پیش از این وزارت خارجه امریکا گفته‌است که مولوی هبت‌الله آخندزاده رهبر جدید طالبان مسلح در لیست سیاه تروریستی شامل نیست و وی باید با استفاده از این فرصت به پروسه صلح یکجا شود.

با این همه عمر داوود زی وزیر امور داخله حکومت قبلی و عضو شورای حراست و ثبات می‌گوید که تأمین صلح در کشور از طریق پاکستان امکان ناپذیر است.

وی که در این نشست حضور داشت گفت تا زمانیکه پاکستان خواسته‎هایش را بالای افغان‎ها تحمیل نکند، حاضر به همکاری در پروسه صلح نخواهد شد.

داودزی: نباید از پاکستان آرزوی همکاری صادقانه داشته باشیم.
داودزی: نباید از پاکستان آرزوی همکاری صادقانه داشته باشیم.

آقای داودزی می‌گوید:

"پاکستان می‌گوید که با هندوستان سطح روابط تانرا به سطح باید پائین بیاید که مه برایتان می‌گویم و دوم اینکه می‌گوید خط دیورند منحیث یک مرز قبول کنید حالی که این هدف پاکستان را برآورده نمی‌توانیم باز نباید آرزوی همکاری صادقانه را داشته باشیم."

ضیاالحق امرخیل رئیس اجتماع ثبات ملی که نیز در این نشست شرکت داشت تأکید می‎کند که ضرور است، یک جناح سوم برای پیشبرد گفتگو های صلح که برای حکومت و طالبان قابل قبول باشد، بمیان آید و با صداقت کامل این روند را به پیش ببرد.

این درحالیست که طالبان مسلح پیش از این گفتگو های صلح با حکومت افغانستان را رد کرده‎اند.

اما آقای امرخیل می‎گوید اگر این جناح بی‎طرف سوم با مراجعه به مردم و تفاهم با جامعه جهانی وارد گفتگو های صلح شود، دور نه خواهد بود که پروسه صلح نتیجه مثبت بدهد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG