لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

نیویارک تایمز: تعهدات شکسته با افغانستان


نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش، مطلبی را با عنوان "تعهدات شکسته با افغانستان" نشر کرده است.

این مقاله را جین شاهین یک سناتور امریکایی نوشته است.

وی با اشاره به جنگ ویتنام می‌نویسد: در سه سال گذشته او با جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا تلاش کرده اند تا جلو تکرار شدن تاریخ را بگیرند.

سناتور شاهین می‌نویسد: از سال ۲۰۰۱ میلادی، نیرو ها و دیپلومات های امریکایی، به هزاران ترجمان افغان متکی بوده اند.

به نوشته وی، این ها مردمان خیلی شجاع استند که برای کمک با مقام های امریکایی، زنده‌گی و حتی خانواده های خود را به خطر انداختند و امیدواری شان همین بود که امریکا هم بر اساس توافق، آنها را نجات دهد.

خانم شاهین در ادامۀ مطلبی که در روزنامه نیویارک تایمز نشر شده، به آن برنامه وزارت خارجه امریکا اشاره می‌کند که زمینه زنده‌گی را برای ترجمان ها در ایالات متحده فراهم می‌کند.

به نوشته وی، در حالیکه کانگرس امریکا در آستانه مسدود کردن این برنامه است، تا هنوز حدود ده هزار ترجمان افغان برای گرفتن ویزه ایالات متحده انتظار می‌کشند.

هفته گذشته اعضای مجلس نماینده‌گان امریکا لایحۀ را تصویب کردند که خواهان بسته کردن این برنامه می‌شود.

سناتور جین شاهین می‌نویسد: فرصت برای احیای این برنامه وجود دارد زیرا سنای امریکا به زودی در مورد این لایحه غور می‌کند.

وی در این مقاله به نیویارک تایمز همچنان نوشته است: به عنوان یک عضو در کمیته فرعی ساختن مسوده این لایحه، تلاش نهایی خواهد کرد تا برنامه ویزه برای ترجمان های افغان تمدید شود.

یو ان ایچ سی آر

UNHCR یا کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، در مورد پناهنده‌گان افغان در پاکستان، مطلبی را در صفحه انترنتی اش نشر کرده است.

این اداره به نقل از پاینده بی بی یک مهاجر افغان می‌نویسد که می‌گوید: وی در پشاور حتی برای معالجه بیماری اش توانایی ندارد بناء باید به کشورش باز گردد.

قدسیه خانم دیگر چهل ساله است که ۳۵ سال را در پشاور سپری کرده است.

او می‌گوید: می‌خواهد دوباره به افغانستان باز گردد.

UNHCR در اینجا می‌نویسد: حکومت پاکستان در حال حاضر، با عزم قاطع تلاش می‌کند که بخش بزرگی از نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان دوباره به کشور شان باز گردند.

این هم در حالیست که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان، تنها برای حدود شصت هزار افغان، بودجه اختصاص داده است.

در ادامه مطلب آمده است: فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، روز جمعه با شماری از مهاجرین افغان، که چندین دهه را در پاکستان سپری کرده اند، دیدار کرد.

این افغان ها در دیدار با گراندی، در مورد آن نگرانی خود صحبت کرده اند که پس از درگیری ها میان نیرو های افغان و نظامیان پاکستانی برای شان ایجاد شده است.

این مقام سازمان ملل متحد در دیدار با پناهجویان افغان، از گفتگو هایش با مقام های پاکستانی یاد آور شده که برای آنها گفته است: افغان های پناهجو، تروریستان نیستند.

XS
SM
MD
LG