لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان با کندی روبرست


با وجود تنش‌های موجود میان کابل و اسلام‌آباد بر سر اعمار دروازه در گذرگاه تورخم و افزایش فشار ها بالای مهاجرین افغان در پاکستان، روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از این کشور همچنان کُند است.

کمیشنری سازمان ملل متحد در امورپناهنده‌گان ( UNHCR) می‌گوید، از آغاز سال جاری میلادی تا کنون حدود هفت هزار مهاجر افغان بگونه داوطلبانه به افغانستان بازگشت کرده‌اند که این شمار به مراتب کمتر از سال گذشته‌است.

قیصر آفریدی یک‌تن از سخنگویان (UNHCR) در اسلام‌آباد در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"امسال حدود هفت هزار مهاجر افغان به کشور شان بازگشت کرده‌اند. سال گذشته تعداد مهاجرین افغان که بگونه داوطلبانه به افغانستان رفتند ۵۷ هزار تن بود. امسال این روند کاهش یافته‎است."

تعداد مهاجرین افغان که بگونه داوطلبانه به افغانستان رفتند ۵۷ هزار تن بود.
تعداد مهاجرین افغان که بگونه داوطلبانه به افغانستان رفتند ۵۷ هزار تن بود.

روند بازگشت داوطلبانۀ مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان در سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی کمیشنری سازمان ملل متحد آغاز شد و به گفتۀ این اداره از آغاز این روند تا کنون ۳.۹ مهاجر افغان داوطلبانه به کشور شان بازگشت کرده‏اند.

اینکه چرا در روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به کشور شان کاهش آمده‏است، سخنگوی ( UNHCR) در اسلام آباد می‏گوید:

"روند بازگشت مهاجرین افغان کاهش یافته‌است زیرا تا کنون حیثیت قانونی آن‌ها روشن نیست و موضوع تمدید کارت‌های هویت شان هم معلوم نیست. همین حالت بی‌سرنوشتی باعث شده که امسال مهاجرین کمتر به کشور شان بازگشت کنند و همچنان نا امنی در برخی نقاط افغانستان هم یکی از دلایل است که مهاجرین می‌گویند اگر به افغانستان بروند آنجا چه خواهند کرد."

در حال حاضر کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان به هر مهاجر افغان که بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان می‌رود، ۲۰۰ دالر امریکایی می‎دهد.

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهنده‎گان در سفر اخیرش به پاکستان گفت، برای تشویق داوطلبانه مهاجرین افغان به کشور شان، در نظر دارند تا پول را که برای بازگشت کننده‎گان می‎دهند دو چند بسازند.

گراندی: برای تشویق داوطلبانه مهاجرین افغان به کشور شان، در نظر دارند تا پول را دو چند سازند.
گراندی: برای تشویق داوطلبانه مهاجرین افغان به کشور شان، در نظر دارند تا پول را دو چند سازند.

قیصر آفریدی می‎گوید، قرار است این تصمیم ( UNHCR) که برای هر مهاجر که بازگشت می‎کند ۴۰۰ دالر امریکایی بپردازد از ماه جولای تطبیق خواهد شد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‎گان در پاکستان در حالی از کاهش در روند بازگشت مهاجرین افغان به کشور شان خبر می‎دهد که اخیراً با تیرگی روابط میان کابل و اسلام‎آباد روی ساختن دروازه در گذرگاه تورخم توسط ن پاکستان مهاجرین افغان از افزایش فشار و آزار و اذیت در پاکستان خبر دادند.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در ملاقات که بروز پنج‎شنبه با مقامات پاکستانی در یکی از مراکز مهاجرین در شهر پشاور داشت، از پاکستان خواست تا بالای مهاجرین افغان فشار نیاورده و از آن‎ها بنام تروریست یاد نکند.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی اداره ( UNHCR) در حال حاضر حدود یک میلیون ششصد هزار مهاجر افغان با داشتن کارت‎های هویت در پاکستان مستقر اند که حدود یک میلیون آن‎ها در ایالت خیبر پشتونخوا بود و باش دارند.

قرار است معیاد کارت هویت مهاجرین افغان در پاکستان در آخر ماه جاری میلادی به پایان برسد.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد می‎گوید، این اداره از پاکستان خواسته تا کارت هویت مهاجرین افغان را برای دو سال دیگر تمدید کند و در حال حاضر موضوع تمدید کارت هویت مهاجرین افغان به پارلمان پاکستان راجع شده و منتظر فیصله نهایی است.

XS
SM
MD
LG