لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

چخانسوری: سرجنگ و اندرابی به لوی څارنوالی معرفی شدند


خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک و عبدالرحمن سرجنگ قوماندان پیشین هلمند
خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک و عبدالرحمن سرجنگ قوماندان پیشین هلمند

ریاست جمهوری افغانستان می گوید قوماندان امنیه میدان وردک و قوماندان امنیه پیشین هلمند به لوی څارنوالی معرفی شدند.

ریاست جمهوری می‌افزاید تحقیقات در مورد قوماندان امنیه میدان وردک و قوماندان امنیه پیشین هلمند به مرحله نهایی رسیده‌است.

پیش از این در مورد خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک و عبدالرحمن سرجنگ قوماندان امنیه پیشین هلمند به اتهام همکاری با مخالفان مسلح و فساد اداری تحقیقات جریان داشت.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهوری غنی در یک نشست خبری در کابل گفت این هر دو به لوی څارنوالی معرفی شده‌اند و تحقیقات از نزد آنان جریان دارد.

چخانسوری: تحقیقات به مراحل اخیر اش رسیده‌است.
چخانسوری: تحقیقات به مراحل اخیر اش رسیده‌است.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"قوماندان امنیه سابق هلمند به څارنوالی معرفی شده، تحقیقات از نزدش جریان دارد و قوماندان امنیه وردک هم به څارنوالی معرفی شده تحقیقات جریان دارد، تحقیقات به مراحل اخیر اش رسیده که از طریق ارگان‌های مربوط معلومات در این مورد با رسانه‌ها شریک خواهد شد."

سه روز قبل از این، ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که هیئتی به هدف تحقیقات در مورد این که آیا خلیل اندارابی قوماندان امنیه میدان وردک با مخالفان مسلح همکاری داشته‌است یا خیر، مؤظف شده‎است.

خلیل اندرابی هفته قبل زمانی مورد بازجویی قرار گرفت که مسئول استخبارات طالبان در بغلان، در موتر وی بازداشت شد، اما آقای انداربی این ادعا ها را یک دسیسه خوانده‎است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در سفر بیست روز قبل‎اش به ولایت هلمند پس از شنیدن ادعا های مردم در مورد دست داشتن عبدالرحمن سرجنگ قوماندان امنیه پیشین این ولایت در فساد اداری، دستور داد تا وی از وظیفه برکنار و به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی گردد.

تشکیل پولیس خیالی، فروش بست‎های قوماندانی‎های امنیه و ممانعت در جلب و جذب نیروهای جدید در تشکیل پولیس در ولایت هلمند از اتهاماتی اند که به آقای سرجنگ نسبت داده شده‎اند.

تلاش کردیم تا در این مورد با آقای سرجنگ و در مورد اقدامات لوی څارنوالی افغانستان در این خصوص، با این اداره صحبت کنیم اما موفق نشدیم.

در این میان شماری از آگاهان مسایل حقوقی برای دنبال کردن چنین قضایا روی موجودیت اراده محکم از سوی حکومت تأکید می‎کنند.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان و رئیس انجمن حقوقدانان دیموکرات افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر چنین قضایا تا رسیدن به نتیجه از سوی حکومت تعقیب شوند، با استقبال گرم مردم روبرو خواهد شد.

رنجبر: رسیده‌گی نشدن به دوسیه‌ها به حیثیت دولت صدمه فراوان می‌رساند.
رنجبر: رسیده‌گی نشدن به دوسیه‌ها به حیثیت دولت صدمه فراوان می‌رساند.

آقای رنجبر می‌گوید:

"این مسئله مربوط است به اراده رهبری دولت، در مثال‌های قبلی اراده وجود نداشت آغاز داشت اما فرجام نداشت و این چنین برخورد ها به حیثیت دولت صدمه فراوان می‌رساند."

قوماندان امنیه میدان وردک و قوماندان امنیه پیشین ولایت هلمند در حالی به لوی څارنوالی معرفی شده‌اند که قرار است مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری در همین هفته به کار آغاز کند.

لوی څارنوالی افغانستان گفته که تمامی دوسیه‌های فساد در هر سطحی که باشد در این مرکز بررسی خواهد شد.

دیده شود که آیا این مرکز می‌تواند دوسیه‌های فساد اداری مربوط به مقام‌های بلند رتبه دولتی را مورد بررسی قرار بدهد یاخیر؟

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG