لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

قلاتوال: هیئتی در جوزجان تخریبات دریای آمو را بررسی می‌کند


ننگیالی قلاتوال معین بررسی وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان
ننگیالی قلاتوال معین بررسی وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان

وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان می‌گوید که بزودی هیئتی به هدف بررسی تخریبات خیزش آب دریای آمو به ولایت جوزجان خواهد رفت.

این وزارت تأکید می‎کند که خسارات ناشی از خیزش آب دریای آمو در ولایت جوزجان بگونه همه جانبه از سوی هیئتی بررسی شده و به آن رسیده‌گی خواهد شد.

ننگیالی قلاتوال معین بررسی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی با اشاره به اینکه هیئت تمامی مشکلات مردم منطقه را مد نظر خواهد گرفت گفت، قرار است این هیئت تا اخیر هفته جاری به ساحه رفته و بررسی‎هایش را با ریاست جمهوری در میان بگذارد.

هیئت تمامی مشکلات مردم منطقه را مد نظر خواهد گرفت گفت.
هیئت تمامی مشکلات مردم منطقه را مد نظر خواهد گرفت گفت.

آقای قلاتوال می‌گوید:

"امسال ما ۳۰ پروژه تحکیمات سواحل را عقد قرارداد می‎کنیم و انشاالله این می‎تواند تا حدی مشکل مردم را حل کند در مورد دریای آمو می‎خواهم بگویم که این دریا باید به شکل اساسی باید تحکیمات سواحل صورت گیرد که نیاز به مبلغ زیاد دارد."

آقای قلاتوال پذیرفت که در این اواخر تخریبات دریای آمو رو به افزایش است اما به گفته وی این مشکل نیاز به حل اساسی یعنی تحکیمات لازم دارد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‎شود که یک مقام معارف ولسوالی قرقین ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفته‎است که خیزش آب دریای آمو چندین مکتب را تهدید می‌کند.

خیزش آب دریای آمو چندین مکتب را تهدید می‌کند.
خیزش آب دریای آمو چندین مکتب را تهدید می‌کند.

وی هشدار داده‎است در صورتیکه حکومت به این موضوع توجه جدی نکند ممکن ولسوالی قرقین از جغرافیای افغانستان حذف شود.

اما مسئولین وزارت انرژی و آب افغانستان می‎گویند که آنان برای تحکیمات سواحل دریاها در افغانستان ۳۰ پروژه را روی دست دارند که با تطبیق آن تهدیدات آب دریای آمو نیز کاهش خواهد یافت.

عبدالبصیر عظیمی سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"من به شما اطمینان می‎دهم که هیئت ما تا اواخر هفته جاری در منطقه رسیده و تخریبات جدید و یا نگرانی‎های که ایجاد شده را بررسی خواهد کرد و تمامی جزئیات را تا هفته آینده با مقام ریاست جمهوری در میان خواهیم گذاشت."

در این‎حال برخی از کارشناسان می‎گویند اگر جلو تخریبات آب دریای آمو گرفته نشود زمین‎های زیادی زیر آب شده و نتیجه ناگواری در پی خواهد داشت.

شهزاده مسعود یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که نهاد های مسئول باید برای حل این مشکل اقدامات جدی را انجام دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG